Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαφορετικότητα και Παιδί

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Πως μπορούμε να μιλήσουμε σε ένα παιδί για τη διαφορετικότητα;
Ti δραστηριότητες μπορούμε να κάνουμε μαζί με τα παιδιά;

Η διαφορετικότητα έγκειται στην έλλειψη ομοιότητας μεταξύ προσώπων, χρωμάτων, θρησκειών, κινητικών και όχι μόνο δεξιοτήτων.
Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε μοναδικοί, διαφορετικοί και ίσοι μεταξύ μας!
Θα ήταν ιδανικό τα παιδιά να εκπαιδευόντουσαν από μικρή ηλικία, τόσο από την οικογένεια όσο και από το σχολικό περιβάλλον να μάθουν να σέβονται και να εκτιμούν το διαφορετικό.

Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε μαζί με τα παιδιά για να έρθουν σε επαφή με τη διαφορετικότητα.
Κάποιες από αυτές είναι:


  • Διαβάστε παραμύθια ή βιβλία για την διαφορετικότητα. 
Ενδεικτικά προτείνονται τα παρακάτω: -Το αριστερό μου πόδι
-Ο κοντορεβιθούλης
-Ο τριγωνοψαρούλης
-"Ρόμπολο" το προσφυγάκι του δάσους
-Τα παιδιά των λουλουδιών
-Τα σιδεράκια της Φαρφιρώς
-Ο λύκος Ζαχαρίας θέλει να αλλάξει χρώμα
-Η λευκή και η μαύρη σοκολάτα
- Ο Έλμερ και το ουράνιο τόξο
-Η καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά 

Να σημειωθεί ότι τα παραμύθια είναι ενδεικτικά και υπάρχουν πολλά στο εμπόριο για να τονίσουν τη διαφορετικότητα. Η επιλογή παραμυθιού θα ήταν ιδανικό να γινόταν μαζί με το παιδί και να αντιπροσωπεύει την προσωπικότητα του.

  • Δείτε μαζί ταινίες και βίντεο για την διαφορετικότητα
Ενδεικτικά πάλι προτείνονται τα παρακάτω(Να σημειωθεί ότι βρίσκονται δωρεάν στο internet):
-Το ασχημόπαπο
-Η παναγία των Παρισίων
-Νταμπο
-Το δώρο
-O Νικόλας ένα "αλλιώτικο"αγόρι γίνονται φίλοι
-Ο  μικρός μου αδερφός από το φεγγάρι 
-Τα γυαλιά της διαφορετικότητας (Πρώτο και Δεύτερο μέρος)
-Διαφορετικότητα, ο Μαυρούλης
-Όλοι διαφορετικοί-Όλοι ίσοι
Είναι σημαντικό μετά να ενθαρρύνετε τη συζήτηση μεταξύ εσάς και των παιδιών. Επιπλέον αφήστε τα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και τις ανησυχίες τους. Ένα σημαντικό εργαλείο είναι η ζωγραφική. 

  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά να παίζουν παιχνίδια που ενισχύουν την διαφορετικότητα. Πχ:Μπορείτε να αγοράσετε στα παιδιά κούκλες ή μωρά με διαφορετικό χρώμα
  • Καλέστε στο σπίτι η σε πάρτι παιδιά  που είναι διαφορετικά μην τα αποκλείεται !(Πχ:ένα παιδί με κάποια μαθησιακή ή κινητική δυσκολία ή ένα παιδί που έχει άλλο χρώμα)
  • Δίνουμε προσοχή  πως μιλάμε και πως συμπεριφερόμαστε εμείς σαν γονείς, μπροστά στα παιδιά μας. Συνήθως, τα παιδιά όταν μεγαλώνουν με αξίες και αποδοχή γίνονται τα ίδια γεμάτη αγάπη και ενσυναίσθηση απέναντι στο διαφορετικό.

Ας γίνουμε εμείς το φωτεινό παράδειγμα για τα παιδιά μας!
Μην ξεχνάμε τα παιδιά κλείνουν τα αυτιά τους στη συμβουλή, αλλά τα ανοίγουν στο παράδειγμα!







Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου