Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στάδια ανάπτυξης των Χρονικών έννοιων

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Λοιπόν  λοιπόν,  τον τελευταίο καιρό ξεκίνησα να ¨δουλεύω" με τα παιδιά χωροχρονικές έννοιες γιατί κατάλαβα ότι αφενός είναι μέρος της καθημερινότητας των παιδιών και αφετέρου είναι μια σημαντική δεξιότητα λειτουργικότητας.

Η εκμάθηση για μένα πέρα από τα φύλλα εργασίας θα έπρεπε να γίνεται βιωματική!! 
Να αισθανθεί το παιδί τις έννοιες και να τις συνδέσει πιο άνετα με την καθημερινότητα του! 

Σήμερα θα κάνουμε μια προσέγγιση να διαπιστώσουμε  τα στάδια εξέλιξης των χρονικών εννοιών ανά ηλικία. Να σημειωθεί ότι αυτά τα στάδια προκύπτουν βάση ερευνών.

Οι χωροχρονικές έννοιες ξεκινούν να αποκτούνται από 3 ετών και κατακτούνται πλήρως στα 14 έτη. Στα 6-7 έτη είναι η πιο σημαντική περίοδος για τη γνώση τους, αφού τα παιδιά ξεκινάνε το σχολείο και η έννοια του χρόνου υπάρχει στην καθημερινότητα του.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν

3-4 ετών τα παιδιά:
  • Αρχίζουν να κατανοούν το παρόν-παρελθόν αδρά
  • Κατανοούν έννοιες που τους αφορούν όταν περιμένουν να πραγματοποιηθεί κάτι όπως: "Απόψε", αύριο, Καλοκαίρι
  • Είναι σε θέση να γνωρίζουν και να κοινοποιούν την ηλικία τους
4-5 ετών τα παιδιά:
  • Αρχίζουν να ξεχωρίζουν σιγά σιγά τις έννοιες πρωί-μεσημέρι-απόγευμα-βράδυ, ειδικά τα παιδιά που πηγαίνουν σχολείο
  • Αρχίζουν σιγά-σιγά να μιλάνε για το τι θα γίνει αύριο και τι έγινε χθες
  • Διηγείται γεγονότα στο παρόν
5-6 ετών τα παιδιά:
  • Διακρίνει ξεκάθαρα το πρωί-βράδυ, χθες-αύριο
  • Ονομάζει τις μέρες της εβδομάδας και αρχίζει να γνωρίζει ποιες μέρες δεν πάει σχολείο
6-7 ετών τα παιδιά:

  • Αναγνωρίζουν τις εποχές και μπορούν να τις συνδέσουν με τα ρούχα
  • Συνειδητοποιεί την αρχή-μέση-τέλος
Εδώ να σημειώσουμε ότι τα στάδια σαφώς και παίρνουν αποκλείσεις καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό!









Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου