Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Προβλήματα τονισμού και αντιμετώπιση

Πηγή: eidikospaidagogos.gr





Μία από τις συνήθεις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ή χωρίς Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ο ορθός τονισμός των λέξεων. Το άγχος, η απροσεξία, η δυσκολία συγκέντρωσης, η παρορμητικότητα και η ελλιπής κατανόηση των κανόνων τονισμού μπορεί να είναι μερικές από τις αιτίες στις οποίες οφείλεται το φαινόμενο αυτό. Πολλά παιδιά πιστεύουν πως το τονικό σημάδι είναι περιττό όταν η λέξη είναι ορθογραφημένη. Ενώ για τα παιδιά με Δυσλεξία ο τόνος δεν αποτελεί διαφοροποιητικό στοιχείο της λέξης.
Η δυσκολία αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μέσα από μία σειρά ειδικών ασκήσεων. Στη συνέχεια παρουσιάζονται 8 τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να μάθει να τονίζει σωστά και να αυτοματοποιήσει τη διαδικασία του τονισμού:

  1. Δώστε στο παιδί να διαβάσει λέξεις από καρτέλες και ζητήστε του να χρωματίσει τον τόνο με έντονο χρώμα. Στη συνέχεια ζητήστε του να κυκλώσει τη συλλαβή που τονίζεται στις ίδιες λέξεις. Όταν το παιδί μπορεί να κάνει με άνεση τη συγκεκριμένη άσκηση με λέξεις, προχωρήστε σε προτάσεις και σε μικρά κείμενα.
  2. Δώστε στο παιδί καρτέλες με λέξεις με μεγάλα γράμματα χωρίς να είναι τονισμένες. Ζητήστε του να τις διαβάσει δυνατά και να σας πει σε ποια συλλαβή τονίζονται. Αντί να χρησιμοποιήσει μαρκαδόρο ή μολύβι δώστε στο παιδί να βάλει αυτοκόλλητα στη θέση του τόνου. Έτσι η διαδικασία τονισμού θα γίνει πιο ευχάριστη.
  3. Σε ένα μαυροπίνακα γράψτε λέξεις και τονίστε όλες τις συλλαβές. Ζητήστε από το παιδί με ένα βρεγμένο πινέλο να σβήσει τους τόνους που δε χρειάζονται.
  4. Δώστε στο παιδί λέξεις ανά ζεύγη, όπως γέρος-γερός, μήνας-Μηνάς, μόνος-μονός, χωρίς όμως να είναι τονισμένες και να συνοδεύονται από την αντίστοιχη εικόνα που θα οπτικοποιεί τη λέξη. Τοποθετήστε τις λέξεις ανά ζεύγη κι από κάτω βάλτε τις αντίστοιχες εικόνες. Ζητήστε από το παιδί να διαβάσει τις λέξεις και να τις τονίσει. Έτσι θα κατανοήσει τη σημαντικότητα του τονικού σημαδιού και πως μπορεί να αλλάξει το νόημα μιας λέξης.
  5. Δώστε στο παιδί λέξεις λάθος τονισμένες και ζητήστε του να τις διορθώσεις και να τις ξαναγράψει σωστά.

  6. Δώστε στο παιδί μικρά κείμενα χωρίς τονισμένες λέξεις και ζητήστε του να τις τονίσει με μαρκαδόρο ή ξυλομπογιά, διαβάζοντας τες δυνατά η σιωπηρά.
  7. Συνδέστε τη συλλαβή που τονίζεται σε μία λέξη με ένα ακουστικό ερέθισμα, όπως παλαμάκια ή χτύπημα του ποδιού στο πάτωμα.
  8. Οπτικοποιήστε τους κανόνες τονισμού και κολλήστε τους σε εμφανές σημείο στην τάξη ή στο θρανίο του μαθητή.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός / Συγγραφέας

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου