Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οδηγίες για εκπαιδευτικούς όπου έχουν στην τάξη τους παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

Καλησπέρα και καλή σχολική χρονιά με υγεία, αγάπη και όμορφες στιγμές με συνεργασία όλων μας.

Σήμερα, σκέφτηκα να αναπτύξουμε ένα θέμα σχετικά με τους εκπαιδευτικούς και την αντιμετώπιση τους σε σχέση με τις  μαθησιακές δυσκολίες, καθώς η σχολική χρονιά ξεκινά.

Πριν ξεκινήσουμε θα ήθελα να σημειώσω πως ο όρος μαθησιακές δυσκολίες είναι μια ομπρέλα που περιέχει ανομοιογενές διαταραχές με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Συνήθως περιλαμβάνει παιδιά με νοητικές δυσκολίες, που εκδηλώνουν γενικευμένες δυσκολίες μάθησης,  παιδιά με συναισθηματικά ή συμπεριφοράς προβλήματα τα οποία εμποδίζουν συνολικά τη μάθησή τους, παιδιά με κανονικές ή αυξημένες νοητικές ικανότητες, που έχουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή ή στη λογικομαθηματική σκέψη ή ακόμα και παιδιά που έχουν μια μαθησιακή δυσκολία όπου η εμφάνισή της γίνεται σαν αποτέλεσμα μιας άλλης διαταραχή όπως αυτισμός, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα κα.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως ο εκπαιδευτικός έχει ένα δύσκολο έργο. Το πιο σημαντικό είναι όταν ξεκινήσουν τα σχολεία ο γονέας να ενημερώσει τον δάσκαλο για τις δυσκολίες του παιδιού του ή να προσκομίσει τη διάγνωση που έχει το παιδί του. Τυχόν απόκρυψη δεν βοηθάει στην αντιμετώπιση.

Τι μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός λοιπόν ως προς την μάθηση για να είναι βοηθητικός;

  • Προσπαθήστε να έχετε τον μαθητή κοντά σας διακριτικά και αφιερώστε του στα διαλλείματα  χρόνο για τυχόν απορίες του και για εκτέλεση των εργασιών του.
  • Διαμορφώστε την ύλη ανάλογα με τις δυσκολίες του μαθητή και τροποποιείστε τις εργασίες ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού. Να θυμάστε πως δεν έχει σημασία η ποσότητα των εργασιών που θα κάνει ο μαθητής αλλά το αίσθημα επιτυχίας που θα νιώσει. 
  • Xρησιμοποιείστε χρώμα στις καταλήξεις και υπογραμμίστε τα σημαντικά. Πχ:  Μπορείτε να έχετε ένα διαφορετικό μαρκαδοράκι για τις καταλήξεις του ι και του η, ώστε το παιδί να θυμάται το χρώμα. Είναι σημαντικό ενεργοποιούμε  όλες τις αισθήσεις του μαθητή καθώς έτσι μαθαίνει πιο εύκολα.
  • Επιτρέψτε βοηθήματα στο μαθητή  όπως βοηθήματα, λεξικά, βιβλιοδείκτες και χάρακες για την ανάγνωση ή κομπιουτεράκια για τις πράξεις.
  • Προσπαθήστε να εστιάσετε στην εκμάθηση πρακτικών πραγμάτων και εξηγήστε τη χρησιμότητα τους ώστε το παιδί να αποκτήσει κίνητρο.
  • Δείξτε στο παιδί τεχνικές ελέγχου για να αυτοδιόρθωνεται μόνο του. Πχ: Πριν σας παραδώσει το γραπτό του ρωτήστε αν το ξαναείδε ή βάλτε ένα σημαδάκι στο τετράδιο όπου θα επιλέξετε μαζί με το παιδί για να θυμάται πως πρέπει να το ξαναδεί.
  • Αποθαρρύνετε την παπαγαλία και δημιουργήστε σχεδιαγράμματα με τα πιο σημαντικά των μαθημάτων. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί ξεχωρίζει τα ουσιώδη από τα επουσιώδη
  • Διαπιστώστε με πιο τρόπο μαθαίνει ο μαθητής και ενισχύστε τον. Μαθαίνει με κίνηση; Μαθαίνει με την ακοή; Μαθαίνει με την όραση; Εκμεταλλευτείτε τον τρόπο που μαθαίνει και αναπτύξτε τον. 
Εάν δεν το ξέρουμε ήδη πρέπει να θυμόμαστε πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι αρκετά ματαιωμένα και αγχωμένα γιατί αντιλαμβάνονται πολλές φορές και τα ίδια πως δεν τα καταφέρνουν και παραιτούνται. 

Τι μπορεί ο εκπαιδευτικός να κάνει ως προς την αυτοπεποίθηση του παιδιού;
  1. Επιβραβεύστε και εστιάστε στην προσπάθεια, χωρίς να δίνετε σημασία στο αποτέλεσμα κάθε αυτό.
  2. Εντοπίστε τα δυνατά σημεία του παιδιού πέρα από τις μαθησιακές του δυνατότητες. Τα παιδιά δεν είναι μόνο μαθητές. Είναι μοναδικά πλάσματα με ξεχωριστά ταλέντα.
  3. Θέστε ρεαλιστικές προσδοκίες, βάλτε μικρούς στόχους για να μην απογοητευτείτε ούτε εσείς ούτε τα παιδιά και αποφύγετε τις συγκρίσεις με τους συμμαθητές του.
  4. Μην είστε επικριτικοί σχετικά με τα λάθη του παιδιού καθώς πολλές φορές αυτός είναι ο λόγος που τα παιδιά εγκαταλείπουν την προσπάθεια
Όμως, ένα άλλο σημαντικό κομμάτι είναι η συνεργασία που θα ήταν επιτακτική ανάγκη να έχει ο εκπαιδευτικός με όλους τους εμπλεκόμενους που ασχολούνται με το παιδί.

Τι μπορεί λοιπόν να κάνει ο εκπαιδευτικός ως προς την συνεργασία;

  • Να έχει στενή συνεργασία με τους γονείς. Να τίθενται συγκεκριμένα ραντεβού όπου ο γονιός με τον εκπαιδευτικό θα έχει μια ανοιχτή επικοινωνία για τον μαθητή, τη συμπεριφορά του, τους στόχους του, την πρόοδο του. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι οι γονείς με τους εκπαιδευτικούς θα πρέπει να είναι σύμμαχοι για την εξέλιξη του παιδιού. Σε αυτό ίσως θα βοηθούσε και ένα τετράδιο επικοινωνίας όπου ο εκπαιδευτικός με τον γονιό θα είχε συχνή επαφή.
  • Να έχει συνεργασία με τους θεραπευτές του παιδιού (αν υπάρχουν λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικοί παιδαγωγικοί, ψυχολόγοι). Σκοπός όσων εμπλέκονται με τα παιδιά θα έπρεπε να είναι η γενίκευση των δεξιοτήτων και αυτό θα επιτευχθεί αν υπάρχει επικοινωνία ώστε όλοι να ξέρουμε που βρισκόμαστε.
  • Αποδοχή όλων των πλευρών. Αποδοχή του παιδιού, αποδοχή του γονέα όπως και το αντίστροφο. 
Χρειάζεται υπομονή και επιμονή από όλους για να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για το παιδί. 

Ας μην ξεχνάμε όπως έλεγε και η Μαρία Μοντεσσόρι πως:



Καλή σχολική χρονιά σε όλους με μικρά θαύματα!! Όλοι μαζί μπορούμε!!!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου