Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως βοηθάνε τα χρώματα τα παιδιά με δυσκολίες μάθησης ή μη

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Διαπαιδαγώγηση


Καλημέρα με σωματική και ψυχική υγεία!! Καλή σχολική χρονιά σε όλους σας!

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω  ένα άρθρο για τα χρώματα και αν βοηθάνε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες από τη δική μου σκοπιά. Θα υπενθυμίσω νομίζω για εκατομμυριοστή φορά σε αυτό το blog (τώρα που το σκέφτομαι μπορεί να είναι και παραπάνω) πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό με εξατομικευμένες ανάγκες.

Γιατί λοιπόν να χρησιμοποιήσω χρώματα στην ορθογραφία, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά  ή στην εκμάθηση θεωρητικών μαθημάτων;

  • Για να ενεργοποιήσω όλες τις αισθήσεις του παιδιού καθώς το παιδί θα θυμάται καλύτερα. Δημιουργούνται τα λεγόμενα μνημονικά ίχνη.
  • Για να μάθει ευχάριστα το παιδί. Ας θυμόμαστε πάντα πως τα  παιδιά με δυσκολίες μάθησης μαθαίνουν αλλά διαφορετικά.
  • Για να εμπλακεί το παιδί καλύτερα σε δραστηριότητες που τον δυσκολεύουν.
  • Έρευνες δείχνουν πως είναι αποτελεσματικά στη μάθηση

Από πότε μπορεί να εισάγω τα χρώματα στην εκπαίδευση του παιδιού;

Μπορώ να τα εισάγω από την προσχολική ηλικία, εφόσον το παιδί ξέρει να ονοματίζει και να τα διακρίνει. Μπορούμε να τα εισάγουμε σε απλές δραστηριότητες πχ: Έχουμε όλα τα σχήματα και λέμε στο παιδί, ζωγράφισε τον κύκλο πράσινο, το τρίγωνο κόκκινο, το τετράγωνο μπλε. Έτσι το παιδί μέσα από όλη αυτή την διαδικασία μαθαίνει να ξεχωρίζει τα σχήματα. Αντίστοιχες δραστηριότητες μπορούμε να κάνουμε με τα γράμματα και τους αριθμούς.

Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω χρώματα στην ανάγνωση;

  • Να υπογραμμίσει το παιδί τις λέξεις κλειδιά για την κατανόηση του κειμένου
  • Να διαχωρίσουν τις παραγράφους του κειμένου
  • Να ζωγραφίσουν τα βασικά πρόσωπα του κειμένου και  κάτι που τους έκανε εντύπωση ή τι κατάλαβαν από την ιστορία
Εδώ είναι σημαντικό να πούμε, πως τα χρώματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στην πρώτη ανάγνωση όπου μπορούμε να έχουμε συλλαβές και λέξεις και το παιδί να ζωγραφίζει με διαφορετικό χρώμα τις συλλαβές και τις λέξεις.
Πχ: Ζωγράφισε το πα με κίτρινο, το πι με μπλε, το παπί με πράσινο.

Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω τα χρώματα στην ορθογραφία;
  • Να βάζω διαφορετικά χρώματα στις καταλήξεις της ορθογραφίας όπως  ι πράσινο, η θαλασσί, ει κόκκινο. Εδώ να σημειώσω πως εισάγουμε σιγά-σιγά τα χρώματα και όχι όλα μαζί ανάλογα με το ενδιαφέρον του παιδιού. Να θυμάστε πως τα χρώματα τα διαλέγει το ίδιο το παιδί καθώς θέλουμε να τον εμπλέξουμε στη μάθηση.
  • Αφού το παιδί μάθει τις βασικές καταλήξεις μετά με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να εισάγουμε και τις δευτερεύουσες όπως σιγά σιγά και την θεματική ορθογραφία.
Αυτά ήταν κάποια απλά παραδείγματα για το πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρώματα. Υπάρχουν άπειροί ακόμα τρόποι ωστόσο!! Φαντασία χρειάζεται!!Πχ: Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώματα για τη διάκριση των μερών του λόγου, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώματα για τα πρόσημα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώμα για τα γένη και τις πτώσεις και άλλα πολλά... Σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού δημιουργούμε το στόχο.

Άρα από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε πως το χρώμα είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την εγγραφή της πληροφορίας. Μην ξεχνάμε πως κάθε παιδί είναι καλό να έχει τα δικά του χρώματα χωρίς να του τα επιβάλλουμε αφού θα μάθει καλύτερα αν συμμετέχει ο ίδιος.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου