Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθηματικά και Μάθηση

Η δυσαρίθμησια, είναι σχετικά ένας καινούριος όρος. Έχει μελετηθεί λιγότερο από τις υπόλοιπες διαταραχές που αφορούν στην ανάγνωση και στο γραπτό-προφορικό λόγο. Ανήκει στις μαθησιακές δυσκολίες και μπορεί να συνυπάρχει με άλλες διαταραχές όπως δυσορθογραφία, δυσαναγνωσία, δυσλεξία ή να εμφανίζεται μεμονωμένα χωρίς καμιά άλλη δυσκολία. Ο μαθητικός πληθυσμός που εμφανίζει τη διαταραχή στο σχολείο είναι 3-6% και πλήττει κυρίως τα αγόρια.

Ορίζεται σαν μια δυσκολία που σχετίζεται με τις αριθμητικές ικανότητες στην οργάνωση και στον υπολογισμό. Είναι ανεξάρτητη , από τη νοημοσύνη καθώς αυτά τα παιδιά μπορούν να παρουσιάζουν μέση έως υψηλή . Τα αίτια της διαταραχής ακόμα δεν έχουν βρεθεί , ωστόσο υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι μπορεί να οφείλεται σε δυσλειτουργίες σε κάποιες περιοχές του εγκεφάλου.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις που οι γονείς οφείλουν να παρατηρήσουν προκειμένου να γίνει έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της δυσαριθμησίας. 

Οι ενδείξεις είναι  οι εξής:

-Το παιδί δυσκολεύεται να  διαβάσει και να γράψει αριθμούς. Συχνά παραλείπει, αντικαθιστά και αντιστρέφει αριθμούς.

-Παρουσιάζει δυσκολίες αφενός στην κατανόηση προμαθηματικών εννοιών όπως σειροθέτηση και ταξινόμηση και αφετέρου στην αντίληψη μεγεθών και ποσοτήτων(μεγάλο-μικρό, πολλά- λίγα)

-Παρουσιάζει δυσκολίες στις μαθηματικές πράξεις. Πολλές φορές παραλείπει κρατούμενα.

-Εμφανίζει δυσκολίες στην εκμάθηση προπαίδειας

-Δεν μπορεί να κάνει αυτοματοποίηση των πράξεων, δεν απαντά αμέσως ,χρειάζεται  σκέψη και κάνει συχνά λάθη. Επιπλέον , το παιδί έχει εμμονή με το μέτρημα των δάχτυλων για να βρει τα αποτελέσματα.

-Αδυνατεί να δώσει σημασία στα μαθηματικά σύμβολα ή τα μπερδεύει.

-Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων και στην επιλογή πράξεων.

-Αδυνατεί να μάθει την ώρα και έχει δυσκολία στον προσανατολισμό.

-Εμφανίζει δυσκολίες στην αίσθηση του χρόνου.

-Δεν μπορεί να μάθει την αξία των χρημάτων.

-Δυσκολεύεται να ακολουθήσει  παιχνίδια που βασίζονται στη λογική σειρά.

-Η εξάσκηση και η μελέτη των μαθηματικών δεν επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Κάποια συνοδά συμπτώματα  για το παιδί που αντιμετωπίζει τη διαταραχή μπορεί να είναι: μειωμένη αυτοεκτίμηση, ελλειμματική προσοχή, απώλεια κινήτρων μελέτης και παθητικότητας, επέκταση της κακής επίδοσης και σε άλλα μαθήματα, άρνηση και φοβία ως προς τα μαθηματικά που μπορεί να οδηγήσει σε γενικότερη άρνηση προς το σχολείο.

Η διάγνωση πρέπει να γίνεται το συντομότερο δυνατόν, δηλαδή στην έναρξη της σχολικής ζωής, εφόσον υπάρχουν αρκετές από τις παραπάνω ενδείξεις.
Η διάγνωση βοηθάει  αφενός για να υπάρξει έγκαιρη αντιμετώπιση της δυσκολίας του παιδιού και αφετέρου για να μην στιγματιστεί το παιδί με ταμπέλες όπως «Κακός μαθητής», «τεμπέλης». Η διάγνωση θα πρέπει να γίνεται σε πιστοποιημένους δημόσιους φορείς και το παιδί εάν διαπιστωθεί επίσημα η δυσκολία του, έχει το δικαίωμα να αξιολογείται προφορικά από το δάσκαλο-καθηγητή.

Κάποιες συμβουλές αντιμετώπισης για τους γονείς είναι οι εξής:
Οπτικοποιήση  με χρήση αντικειμένων από την καθημερινή ζωή.
Η χρήση χαντρών καθώς και τα χρωματιστά ξυλάκια ακόμα και η χρήση φρούτων ή οσπρίων είναι ένας καλός τρόπος για να κατανοήσουν τα παιδιά  τι σημαίνουν οι μαθηματικές πράξεις.

ü    Χρωματιστά τουβλάκια
Δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν στρατηγικές καταμέτρησης αντικείμενων και να κατανοήσουν τις μαθηματικές πράξεις μέσω παιχνιδιού. Επιπλέον τα τουβλάκια βοηθάνε τα παιδιά να συνδέσουν τους αριθμούς με τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν ή να χειρίζονται με ευκολία αριθμητικά μοτίβο

ü    Ζωγραφική
Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά, μπορούν να μάθουν να ζωγραφίζουν τα προβλήματα ή να οπτικοποιούν με ζωγραφιές τις αριθμητικές πράξεις.

ü    Μουσική
Τα  παιδιά μπορούν να χρησιμοποιούν τραγούδια για να μάθουν διαδραστικά την προπαίδεια και τους αριθμούς.

ü    Κίνηση
Βάζοντας την κίνηση στα μαθηματικά, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά μπορούν να διατηρήσουν ότι έχουν διδαχτεί.
Πχ: Παίζουμε μπάλα με τα παιδιά για να κάνουμε επανάληψη  την προπαίδεια ή να μαθαίνουμε τους αριθμούς.

ü   Νέες τεχνολογίες
Η ένταξη των νέων τεχνολογιών μέσα στη διδασκαλία σίγουρα κάνει πιο ενδιαφέρουσα και πιο διαδραστική τη μάθηση. Υπάρχουν αρκετές εφαρμογές, προγράμματα που θα μπορούσαν να κάνουν πιο ευχάριστη την εκμάθηση των μαθηματικών.

ü   Επιτραπέζια παιχνίδια
Τα παιχνίδια αυτά μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν ανάλογα με τον στόχο διδασκαλίας. Μπορούμε να διδάξουμε και τις τέσσερις μαθηματικές πράξεις.
Τα κλασσικά επιτραπέζια, που προάγουν αυτές τις δραστηριότητες είναι το  φιδάκι και ο γκρινιάρης.

ü   Καθημερινές οικονομικές συναλλαγές
Οι καθημερινές οικονομικές συναλλαγές, βοηθάνε αφενός στην εκμάθηση των ευρώ και αφετέρου οδηγούν το παιδί στην ανάληψη ευθυνών.

Επιπλέον κάποιες οδηγίες για τη μελέτη είναι:

ü    -Επιλογή κατάλληλης  ώρας για μελέτης των μαθηματικών μια ήρεμη στιγμή όταν το παιδί είναι ξεκούραστο και ευδιάθετο

ü   - Επιλογή ασκήσεων και πράξεων όπου το παιδί  τα καταφέρνει καλά ώστε να τονώνεται η  αυτοπεποίθηση του
ü   
     -Αποφυγή χαρακτηρισμών και σχολίων κατά τη διάρκεια της μελέτης 

ü   -Συζήτηση και συνεργασία με τον εκπαιδευτικό, ώστε να έχετε μια κοινή κατεύθυνση για τις δυσκολίες του παιδιού.

Δεν έχει νόημα να περιμένουμε από το παιδί που αντιμετωπίζει δυσαριθμησία να γίνει μαθηματικός, υπάρχει όμως τρόπος αυτή η δυσκολία να εξομαλυνθεί και το παιδί να προχωρήσει με εφόδια στην καθημερινότητα του και σε επαγγελματικές επιλογές.












Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου