Ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Ο ειδικός παιδαγωγός παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά γνώσης μέσω ενός διαφορετικού τρόπου διδασκαλίας, που θα τον ονομάζαμε διαδραστικό.Ειναι σημαντικό να θεωρεί κάθε παιδί μοναδικό, να αξιολογεί τις ανάγκες του και να σέβεται τον ρυθμό μαθησής του.

 Η ειδική αγωγή μπορεί να ξεκινήσει απο την προσχολική ηλικία και να συνεχίσει μέχρι τις τελευταίες τάξεις του σχολείου.

Ο ειδικός παιδαγωγός παρεμβαίνει όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες ως πρός την απόκτηση και χρήση ικανοτήτων ανάγνωσης, γραφής, κατανοήσης,συλλογισμού και μαθηματικών.
Επίσης παρεμβαίνει όταν υπάρχει νοητική στέρηση, αυτισμός, αισθητηριακή δυσλειτουργεία, κοινωνικές και συναισθηματικές διαταραχές.

Ως πρός την παρέμβαση, είναι σημαντικό ο ειδικός παιδαγωγός να ακολουθεί πολυαισθητηριακές μεθόδους για να κινεί το ενδιαφέρον του μαθητή για την μάθηση. Επιπλέον θα πρέπει να ενημερώνεται το ίδιο το παιδί για το πρόγραμμα που θα ακολουθήσει καθώς θα αναπτύξει κίνητρο και θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία παρέμβασης.

Επιπρόσθετα, ο ειδικός παιδαγωγός θα πρέπει να εστιάσει σε συγκεκριμένες δυσκολίες του παιδίου και να προσπαθήσει να τις κατανοήσει  και να συνεργάζεται με το ευρύτερο περιβάλλον του παιδιού(γονείς, σχολείο,υπόλοιπους θεραπευτές) ώστε να υπάρξει μια ολιστική προσσέγγιση.

Είναι αυτός που θα συμβουλέψει, θα στηρίξει και θα καθοδηγήσει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Είναι αυτός που θα ενημερώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα για το μαθησιακό επίπεδο που βρίσκεται το παιδί τους, για τα στάδια εξέλιξης του και για τους τρόπους αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού.

Συγκεκριμένα ο ειδικός παιδαγωγός ασχολείται με τις παραπάνω δυσκολίες:
 ΓΡΑΦΗ 
 Γράφει "καθρεφτικά " (π.χ 3 αντί ε)
 Μπερδεύει γράμματα (π.χ."να βένω" αντί "να δένω").
 Παραλείπει γράμματα (π.χ."διβζω" αντί "διαβάζω").
 Παραλείπει, μεταθέτει ή επαναλαμβάνει συλλαβές.
 Αγνοεί τους τόνους και τα σημεία στίξης.
 Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη.

 ΑΝΑΓΝΩΣΗ 
Διαβάζει συλλαβιστά, με μονότονη φωνή
 Διαβάζει άλλη λέξη αντί αυτής που πρέπει.(π.χ πετράζι" αντί για "τραπέζι", "μαύρος" αντί "σκοτεινός", "διαβάτης" αντί "διαβάζεις").
 Παραλείπει λέξεις ή γράμματα.
 Αγνοεί τους τόνους και τα σημεία στίξης.

ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
 Το κείμενό του παρουσιάζει ασυνταξίες.
 Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο.
 Δεν ακολουθεί κάποια "λογική σειρά" σε αυτά που γράφει.

 ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ 
 Δυσκολεύεται να απαντήσει σε ερωτήσεις κατανόησης σε κείμενο που το ίδιο το παιδί έχει διαβάσει
 Δυσκολεύεται να αποδώσει προφορικά ένα κείμενο.
 Στην προσπάθειά του να ανακαλέσει ένα κείμενο παραθέτει πληροφορίες τυχαία, χωρίς να τηρεί την σειρά του.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 
 Δεν θυμάται τα σύμβολα/πρόσημα (+, - κλπ).
 Δυσκολεύεται να κατανοήσει τι ζητά ένα πρόβλημα και να το λύσει.
 Δυσκολεύεται να θυμηθεί την σειρά των βημάτων που απαιτούνται για να γίνει μία πράξη

Κλείνοντας,είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι ο γονιός με τον ειδικό παιδαγωγό είναι συνεργάτες  με τον πρώτο λόγο να τον έχει ο γονιός καθώς είναι αυτός που ξέρει το παιδί καλύτερα από όλους!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

Πως προετοιμάζω το παιδί μου για την επαναφοίτηση Νηπιαγωγείου; Πως μπορώ να το ανακοινώσω;