Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σχολικός εκφοβισμός: Τι είναι, ποια είναι το προφίλ θυμάτων, θυτών και παρατηρητών (Α μέρος)

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Σήμερα διάβασα ένα άρθρο για το σχολικό εκφοβισμό και είπα να μοιραστώ κάποια πράγματα μαζί σας.

Γενικά νιώθω λίγο ότι έχει γίνει μια καραμέλα ο σχολικός εκφοβισμός.
Σχολικός εκφοβισμός δεν είναι μια παρεξήγηση του παιδιού μας με ένα συμμαθητή του που θα κρατήσει 5 λεπτά ή όταν ένα παιδί θυμώνει με το συμμαθητή του και του κρατάει μούτρα!


Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός;

Σύμφωνα με τον Olweus σχολική βία και σχολικός εκφοβισμός παρατηρείται όταν ένα παιδί «εκτίθεται, κατ’ επανάληψη και σε διάρκεια χρόνου, σε αρνητικές πράξεις από ένα ή περισσότερα άτομα.»
Από αυτόν τον ορισμό καταλαβαίνουμε ότι το κυριότερο χαρακτηριστικό είναι  η επαναληπτική έκθεση του παιδιού στη βία συνήθως από συνομήλικούς του.


Ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι στο σχολικό εκφοβισμό;

  • Το παιδί που δέχεται βία (θύμα)
  • Το παιδί ή μια ομάδα από παιδιών που ασκεί βία (θύτης)
  • Οι παρατηρητές (Τα άτομα που βλέπουν ένα παιδί να δέχεται βία και δεν μιλάνε)
  • Οι δάσκαλοι
  • Οι γονείς 
  • Οι κοινωνικές υπηρεσίες
Εδώ θέλω να σκεφτούμε δυο πράγματα.
Το πρώτο είναι  πόσο σημαντικό ρόλο στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού παίζουν οι παρατηρητές καθώς βλέπουν ένα παιδί να απειλείται και δεν παίρνουν μέρος και συντηρούν μια κατάσταση. Αρκετές φορές το κάνουν από φόβο, αλλά δυστυχώς το κάνουν από αδιαφορία. Εδώ νομίζω ότι έγκειται και ο ρόλος των γονιών είναι σημαντικό οι γονείς να εμφυσήσουν στα παιδιά ότι πρέπει να μιλάνε και να έχουν εν συναίσθηση απέναντι σε ένα άλλο παιδί. Ένα παιδί που θα γελάσει, θα σχολιάσει χωρίς να κάνει κάτι ή θα κοιτάξει  θα ενισχύσει τη στάση του θύτη αυτομάτως αφού θα νομίζει ότι κάνει κάτι σπουδαίο.

Το δεύτερο είναι ότι τις περισσότερες φορές το παιδί που δέχεται βία με το παιδί που ασκεί βία δεν είναι φίλοι. Άρα είναι καλό όλοι να προσπαθούμε να διακρίνουμε το πείραγμα μεταξύ των φίλων με το σχολικό εκφοβισμό. Το πείραγμα δεν αποσκοπεί σε σωματικό και ψυχικό πόνου του άλλου.

Τι περιλαμβάνει ο σχολικός εκφοβισμός;

  • Σωματική βία. (Χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα.)
  • Εσκεμμένος αποκλεισμός μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, 
  • Σεξουαλική παρενόχληση
  • Λεκτική βία. Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων.  Κάποιες φορές αυτές οι περιπαικτικές εκφράσεις μπορεί να είναι  για τη φυλή, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας, τη σεξουαλική ταυτότητα του θύματος .
  • Απειλές και εκβιασμό 
  • Κλοπές  και ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος 
  • Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών
Ποιο είναι συνήθως το προφίλ των παιδιών που δέχονται σχολικό εκφοβισμό;
  • ● Αδυναμία επίλυσης προβλημάτων,
    ● καταθλιπτικά στοιχεία,
    ● συναισθηματικές δυσκολίες,
    ● αίσθημα μοναξιάς,
    ● χαμηλές σχολικές επιδόσεις και απουσίες
    ● Διαταραχές συμπεριφοράς
    ● Ψυχολογικά / ψυχοσωματικά προβλήματα (πονοκέφαλοι, κοιλιακά άλγη, ενούρηση, διαταραχές ύπνου)
    ● Άγχος
    ● Φοβίες
    ● Δεν μπορούν να μείνουν μόνα
    ● Αποφεύγουν τη βλεματική επαφή 
Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι συνήθως τα παιδιά που εκφοβίζονται έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Ποιο είναι συνήθως το προφίλ των παιδιών που εκφοβίζουν;


 ● Αδυναμία ελέγχου παρορμήσεων
 ● Μειωμένη ικανότητα αυτοελέγχου
 ● Αδυναμία τήρησης κανόνων και ορίων
 ● Ασυνήθιστα χαμηλό άγχος
 ● Διογκωμένη αυτοεικόνα
 ● Έλλειψη αίσθησης του μέτρου
 ● Η δημοτικότητα τους βρίσκεται στο μέσο όρο ή κάτω από αυτόν και χαμηλώνει καθώς προσχωρούν στις εκπαιδευτικές βαθμίδες
 ● Είναι εχθρικό απέναντι στο περιβάλλον του (ιδιαίτερα σε γονείς και εκπαιδευτικούς)
 ● Απόλυτη έλλειψη ενσυναίσθησης
 ● Είναι δυνατό να περιβάλλονται από άλλους συμμαθητές τους οι οποίοι δεν εκφοβίζουν άμεσα αλλά ενισχύουν το παιδί που εκφοβίζει

Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι το παιδί που εκφοβίζει συνήθως θέλει να έχει την εξουσία και δεν έχει καθόλου όρια.


Ας είμαστε λίγο προσεκτικοί με τις ταμπέλες γιατί τα παιδιά πολλές φορές θυματοποιούνται αφενός χωρίς λόγο και αφετέρου άλλα παιδιά στιγματίζονται επίσης χωρίς λόγο.

Σε επόμενο άρθρο θα ακολουθήσουν συμβουλές σε γονείς και υπηρεσίες που ασχολούνται με τον σχολικό εκφοβισμό.

Καληνύχτα!

Πηγή: http://www.e-abc.eu/gr/sholikos-ekfovismos/






























































































Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου