Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
Τι είναι η ταχύτητα επεξεργασίας:
Η ταχύτητα επεξεργασίας είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την στιγμή που θα λάβουμε πληροφορίες μέχρι να τις καταλάβουμε και να αρχίσουμε να ανταποκρινόμαστε.
Αυτές οι πληροφορίες μπορεί να είναι: οπτικές (πχ: γράμματα, αριθμοί), κινητικές (πχ: τρέξιμο, παιχνίδι με μπάλα), ακουστικές (ακολουθώ εντολές)
Η ταχύτητα επεξεργασίας σχετίζεται με νοημοσύνη:
Η ταχύτητα επεξεργασίας δεν σχετίζεται τις περισσότερες φορές με τη νοημοσύνη. Καθώς ένα παιδί εκτελεί τις περισσότερες φορές σωστά τις εργασίες του αλλά θέλει περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσει το έργο του.
Ταχύτητα επεξεργασίας και άλλες διαταραχές μάθησης:
Η ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί να υπάρχει και μόνη της, συχνά η διαφοροδιάγνωση με τις άλλες διαταραχές όπως είπαμε παραπάνω είναι ότι το παιδί απαντάει σωστά αλλά θέλει περισσότερο χρόνο.
Κάποιες φορές όμως μπορεί να υπάρχει και συνοσσηρότητα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, μαθησιακές δυσκολίες και αυτισμό.
Χαρακτηριστικά παιδιών με αργή ταχύτητα επεξεργασίας σύμφωνα με τον Αλεξάνδρου Στράτο (proseggisi.gr)
Τι είναι η ταχύτητα επεξεργασίας:
Η ταχύτητα επεξεργασίας είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την στιγμή που θα λάβουμε πληροφορίες μέχρι να τις καταλάβουμε και να αρχίσουμε να ανταποκρινόμαστε.
Αυτές οι πληροφορίες μπορεί να είναι: οπτικές (πχ: γράμματα, αριθμοί), κινητικές (πχ: τρέξιμο, παιχνίδι με μπάλα), ακουστικές (ακολουθώ εντολές)
Η ταχύτητα επεξεργασίας σχετίζεται με νοημοσύνη:
Η ταχύτητα επεξεργασίας δεν σχετίζεται τις περισσότερες φορές με τη νοημοσύνη. Καθώς ένα παιδί εκτελεί τις περισσότερες φορές σωστά τις εργασίες του αλλά θέλει περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσει το έργο του.
Ταχύτητα επεξεργασίας και άλλες διαταραχές μάθησης:
Η ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί να υπάρχει και μόνη της, συχνά η διαφοροδιάγνωση με τις άλλες διαταραχές όπως είπαμε παραπάνω είναι ότι το παιδί απαντάει σωστά αλλά θέλει περισσότερο χρόνο.
Κάποιες φορές όμως μπορεί να υπάρχει και συνοσσηρότητα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, μαθησιακές δυσκολίες και αυτισμό.
Χαρακτηριστικά παιδιών με αργή ταχύτητα επεξεργασίας σύμφωνα με τον Αλεξάνδρου Στράτο (proseggisi.gr)
-Την ολοκλήρωση εργασιών στο αναμενόμενο χρονικό πλαίσιο παρότι την εκτελεί με σωστό τρόπο
-Να ακούσει ή να κρατήσει σημειώσεις ταυτόχρονα ενώ μιλάει ο δάσκαλος
-Να κάνει απλές μαθηματικές πράξεις μέσα στο κεφάλι του παρότι γνωρίζει να κάνει πράξεις
-Να ολοκληρώσει σύνθετα μαθηματικά προβλήματα στον καθορισμένο χρόνο
-Να εκτελέσει γραπτά σχέδια που απαιτούν λεπτομέρειες και πολύπλοκες σκέψεις
-Να συμμετάσχει και να συμβαδίσει με τις συνομιλίες και τους διαλόγους
-Να ολοκληρώσει άμεσα δραστηριότητες αυτοεξυπηρετήσεως
-Να απαντήσει γρήγορα σε ερωτήσεις
Από την άλλη, οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορεί να παρατηρήσουν ότι αυτό το παιδί:
-Μπερδεύεται και εκνευρίζεται όταν δέχεται πάρα πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα
– Χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να πάρει αποφάσεις ή να δώσει απαντήσεις
– Πρέπει να διαβάσει πληροφορίες περισσότερο από μία φορά για να τις κατανοήσει
– Χάνει τις αποχρώσεις και την ροή σε μία συνομιλία
– Δυσκολεύεται να εκτελέσει οδηγίες όταν περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα πράγμα ταυτόχρονα
Που μπορεί να οφείλεται η δυσκολία:
- Σε δυσκολία της κυτταρικής διέγερσης και των νευροδιαβιβαστών
- Σε ψυχολογικά αίτια όπως: το στρες, η χαμηλή αυτοπεποίθηση, η φοβία του λάθους
Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η δυσκολία:
- Συνεργασία με δάσκαλο
- Αξιολόγηση από διεπιστημονική ομάδα (λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό) και δόμηση ενός κατάλληλου θεραπευτικού προγράμματος
- Παιχνίδια που ευνοούν την γρήγορη επεξεργασία
Τι μπορεί να κάνει ο δάσκαλος όταν το παιδί παρουσιάζει αργή ταχύτητα επεξεργασίας (www.logosepikinonia.gr):
- Μαθήματα στην τάξη• Να παρέχετε ασφαλή χώρο για τον μαθητή να θέτει ερωτήσεις και να παρακολουθεί τις εργασίες.• Να μιλάτε με πιο αργό ρυθμό όταν παρέχετε οδηγίες και να επαναλαμβάνετε αυτό που αναθέσατε καθώς και τις οδηγίες.• Χρησιμοποιήστε εικόνες και γραφήματα/διαγράμματα για να εξηγήσετε το υλικό που διδάσκετε στην τάξη.• Κρατάτε συστηματική επαφή με το παιδί για να βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνει τις οδηγίες που δίνονται στην τάξη.
• Να ενθαρρύνετε το παιδί να απαντάει σε ερωτήσεις μέσα στην τάξη και να παρέχετε επιπλέον χρόνο για να απαντήσει.
• Επιτρέψτε σε άλλον μαθητή να κρατάει σημειώσεις για το παιδί εάν το ίδιο δυσκολεύεται να ακούει και να καταγράφει ταυτόχρονα.• Μειώστε τον αριθμό των εργασιών (5 αντί για 10)
Οργάνωση• Χρησιμοποιήστε τεχνικές (π.χ. κωδικοποίηση με χρώματα)) σε εργασίες και διαγωνίσματα για να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει τις εργασίες κατά προτεραιότητα.
• Σπάστε τις εργασίες σε μικρότερα μέρη που θα είναι πιο εύκολα να διαχειριστεί το παιδί.
• Να τηρείτε την καθημερινή ρουτίνα και να παρέχετε οπτικά διαγράμματα ώστε να διατηρήσει την προσοχή του στις εργασίες του όσο χρειάζεται για να τις τελειώσει.
Αναθέσεις και διαγωνίσματα• Δώστε την ευκαιρία στο παιδί να συζητήσει την κατανόησή του για το θέμα των αντικειμένων αντί να απαιτήσετε επίσημες εξετάσεις για να ελέγξετε τις γνώσεις του.
• Βάλτε τον σε μία θέση όπου να αποφύγει πιθανόν θορύβους που μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του και να τον επιβραδύνουν.• Μικρύνετε το μήκος των τεστ και των αναθέσεων/εργασιών.• Να δώσετε στο παιδί πρόσθετο χρόνο στις εξετάσεις, στα χρονομετρημένα τεστ και τις εργασίες στην τάξη.• Να δέχεστε εργασίες που δεν είναι ολοκληρωμένες και επιτρέψετε στο παιδί να ολοκληρώσει και να διορθώσει όσα δεν πρόλαβε κατά τη διάρκεια του διαγωνίσματος.
Προτεινόμενα παιχνίδια που ευνοούν την επεξεργασία:
- Ο καστοράκος σφυράκια κυπελλάκια
- Halli galli junior
- Δρ. Τσιμπίδας
- Φρουτοσαλάτα
- Κυβόλεξο
- Dobble
- Ο ξερόλας
Καλή διασκέδαση!!!
Πηγές: proseggisi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου