Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Η υποστήριξη μαθητών με προβλήματα ακοής στο σχολείο είναι ζωτικής σημασίας για την ισότιμη συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Ακολουθούν στοχευμένες προτάσεις σε τέσσερις άξονες: παιδαγωγικές, περιβαλλοντικές, τεχνολογικές και κοινωνικές παρεμβάσεις.
✅ 1. Παιδαγωγικές προσαρμογές
-
Καθαρός προφορικός λόγος από τον εκπαιδευτικό, με καλή άρθρωση και ρυθμό.
-
Οπτικά βοηθήματα (π.χ. διαγράμματα, εικόνες, βίντεο με υπότιτλους).
-
Καθαρές οδηγίες στον πίνακα ή σε έντυπο – ενίσχυση της πληροφορίας και οπτικά.
-
Χρήση νοηματικής (αν γνωρίζει ο μαθητής) ή διερμηνέα, όπου χρειάζεται.
-
Ομαδικές εργασίες με καθαρή δομή, ώστε να μη χάνεται η πληροφορία.
✅ 2. Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις
-
Ο μαθητής να κάθεται κοντά στον εκπαιδευτικό, σε θέση που να βλέπει χείλη και πρόσωπο.
-
Καλή ακουστική του χώρου (μείωση θορύβων, κουρτίνες, μοκέτες).
-
Καλός φωτισμός, ώστε να φαίνεται καθαρά το πρόσωπο και οι εκφράσεις του ομιλητή.
-
Χρήση πίνακα αντί φωνητικών οδηγιών σε θορυβώδες περιβάλλον.
✅ 3. Τεχνολογικά μέσα
-
Ακουστικά βαρηκοΐας ή κοχλιακά εμφυτεύματα (όπου υπάρχουν).
-
FM σύστημα (μικρόφωνο στον εκπαιδευτικό – ήχος απευθείας στο ακουστικό του παιδιού).
-
Υποτιτλισμένα βίντεο ή εφαρμογές φωνής–κειμένου.
-
Χρήση tablets ή φορητού υπολογιστή για καταγραφή σημειώσεων.
✅ 4. Κοινωνική & ψυχολογική στήριξη
-
Ενημέρωση συμμαθητών με σκοπό την αποδοχή και συμπερίληψη.
-
Ψυχοκοινωνική υποστήριξη από κοινωνικό λειτουργό ή σχολικό ψυχολόγο.
-
Συνεργασία με οικογένεια, ΚΕΔΑΣΥ και ειδικούς (π.χ. λογοθεραπευτές, ωτορινολαρυγγολόγους).
-
Πρόληψη φαινομένων αποκλεισμού ή χλευασμού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου