Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025

Προτάσεις για παιδιά με προβλήματα ακοής στο σχολείο


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

 Η υποστήριξη μαθητών με προβλήματα ακοής στο σχολείο είναι ζωτικής σημασίας για την ισότιμη συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Ακολουθούν στοχευμένες προτάσεις σε τέσσερις άξονες: παιδαγωγικές, περιβαλλοντικές, τεχνολογικές και κοινωνικές παρεμβάσεις.

1. Παιδαγωγικές προσαρμογές

  • Καθαρός προφορικός λόγος από τον εκπαιδευτικό, με καλή άρθρωση και ρυθμό.

  • Οπτικά βοηθήματα (π.χ. διαγράμματα, εικόνες, βίντεο με υπότιτλους).

  • Καθαρές οδηγίες στον πίνακα ή σε έντυπο – ενίσχυση της πληροφορίας και οπτικά.

  • Χρήση νοηματικής (αν γνωρίζει ο μαθητής) ή διερμηνέα, όπου χρειάζεται.

  • Ομαδικές εργασίες με καθαρή δομή, ώστε να μη χάνεται η πληροφορία.

2. Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις

  • Ο μαθητής να κάθεται κοντά στον εκπαιδευτικό, σε θέση που να βλέπει χείλη και πρόσωπο.

  • Καλή ακουστική του χώρου (μείωση θορύβων, κουρτίνες, μοκέτες).

  • Καλός φωτισμός, ώστε να φαίνεται καθαρά το πρόσωπο και οι εκφράσεις του ομιλητή.

  • Χρήση πίνακα αντί φωνητικών οδηγιών σε θορυβώδες περιβάλλον.

3. Τεχνολογικά μέσα

  • Ακουστικά βαρηκοΐας ή κοχλιακά εμφυτεύματα (όπου υπάρχουν).

  • FM σύστημα (μικρόφωνο στον εκπαιδευτικό – ήχος απευθείας στο ακουστικό του παιδιού).

  • Υποτιτλισμένα βίντεο ή εφαρμογές φωνής–κειμένου.

  • Χρήση tablets ή φορητού υπολογιστή για καταγραφή σημειώσεων.

4. Κοινωνική & ψυχολογική στήριξη

  • Ενημέρωση συμμαθητών με σκοπό την αποδοχή και συμπερίληψη.

  • Ψυχοκοινωνική υποστήριξη από κοινωνικό λειτουργό ή σχολικό ψυχολόγο.

  • Συνεργασία με οικογένεια, ΚΕΔΑΣΥ και ειδικούς (π.χ. λογοθεραπευτές, ωτορινολαρυγγολόγους).

  • Πρόληψη φαινομένων αποκλεισμού ή χλευασμού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ποιοτικός χρόνος ανάμεσα σε παιδί-γονέα το Καλοκαίρι

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Ας ξεκινήσουμε καταρχάς με το τι σημαίνει ποιοτικός χρόνος Τι σημαίνει "ποιοτικός χρόνος"; Δεν είνα...