3+1 Παιχνίδια: Η λογικο-μαθηματική σκεψη στην βρεφική ηλικία

Πηγή: http://www.cherrymommy.gr/?p=496
Συγγραφέας: Ευαγγελία Λόκκα
Το διάβασα μου άρεσε και είπε να το μοιραστώ!!!
Σύμφωνα με τον Piaget, η μάθηση είναι μία αισθητηριοκινητική εμπειρία. Συγκεκριμένα, η γνώση που έχουμε ως ενήλικες βασίζεται στα πρωτογενή αισθητηριακά βιώματα της βρεφικής μας ηλικίας. Η γνώση, θα λέγαμε πως είναι μία διαδικασία, η οποία «χτίζεται» σιγά σιγά από την αρχή της ύπαρξής μας μέσω των εμπειριών και των αισθήσεων. Τα παιδιά, όταν βιώσουν από βρέφη βασικούς φυσικούς κανόνες για τον κόσμο, τότε είναι ευκολότερο να συλλάβουν τις αφηρημένες έννοιες αργότερα. Για παράδειγμα, το βρέφος κρατώντας ένα στρόγγυλο αντικείμενο, τσουλώντας το κλπ. θα έρθει σε μια πρώτη επαφή με τις ιδιότητες της σφαίρας, οπότε θα είναι σε θέση να εξερευνήσει τις ιδιότητες αυτές σε μεταγενέστερο τρόπο με διαφορετικό τρόπο. Τα βρέφη λοιπόν, μέσα από το παιχνίδι και τον πειραματισμό βάζουν το λιθαράκι για την μετέπειτα πορεία.
Σύμφωνα με τον Gardner, η λογικο-μαθηματική σκέψη αναφέρεται στην ικανότητά μας να χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά τους αριθμούς  και να σκεφτόμαστε λογικά. Στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού αυτός ο τύπος σκέψης επιτυγχάνεται μέσα από την παρατήρηση και τον πειραματισμό. Ήδη από τον 5ο μήνα ζωής το μικρούλι μας έχει αναπτύξει τη μη λεκτική λογική και μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ των σχημάτων, των χρωμάτων και του μεγέθους (μικρό-μεγάλο) καθώς και  επαναλαμβανόμενα μοτίβα.
Κάποιες δραστηριότητες για την ανάπτυξη λογικομαθηματικής σκέψης είναι:
Δραστηριότητα 1


Δώστε στα μικρούλια σας έναν κύβο ή μια μπάλα και αφήστε τα να το επεξεργαστούν. Ας το αγγίξουν, ας το παρατηρήσουν, ας το τσουλήσουν και ας το βάλουν στο στόμα τους. Η στοματική κοιλότητα είναι αισθητηριακά αρκετά ευαίσθητη σε αυτή την ηλικιακή φάση.
Δραστηριότητα 2
Τοποθετήστε στο οπτικό τους πεδίο δύο διαφορετικά γεωμετρικά σχήματα. Τα βρέφη είναι σε θέση να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των σχημάτων. Αφήστε τα λοιπόν να τα παρατηρήσουν και να πειραματιστούν.
Δραστηριότητα 3
Τοποθετήστε μπροστά τους δύο ίδια αντικείμενα διαφορετικού μεγέθους. Τα μικρούλια θα τα παρατηρήσουν με μεγάλο ενδιαφέρον και πολύ γρήγορα θα έρθουν σε επαφή με την έννοια του μεγέθους.
Δραστηριότητα  4
Ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι που εισάγει τα μικρούλια στην έννοια της κανονικότητας από πολύ νωρίς, είναι το παιχνίδι με τη βρύση. Πάρτε αγκαλιά το μικρούλη σας και πηγαίνετε μπροστά στο νιπτήρα του μπάνιου και ανοίξτε μπροστά του τη βρύση. Αφήστε τον για λίγο να παρατηρήσει το νερό να τρέχει και πείτε του » Ωχ ήρθε το νερό»και στη συνέχεια κλείστε τη βρύση » Ωχ έφυγε το νερό». Η επανάληψη αιτίας – απότελέσματος βοηθάει στην ανάπτυξη λογικό- μαθηματικής σκέψης.
Βιβλιογραφία

Γαρυφαλάκη Ε., 30 δραστηριότητες πολλάπλης νοημοσύνης για νεογέννητα. Καλός αγωγός.  (πηγή: https://kalosagogos.blogspot.com/2017/03/30.html?spref=fb).
Cole,M.,&Cole,S.R. (2011). Η ανάπτυξη των παιδιών. Αθήνα:Τυπωθήτω-Γ.Δαρδανός
Stoppard M., (2006)Οι πρώτες δεξιότητες του μωρού. Σωστή ανάπτυξη με δημιουργικό παιχνίδι. Αθήνα: Σαββάλας

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

Πως προετοιμάζω το παιδί μου για την επαναφοίτηση Νηπιαγωγείου; Πως μπορώ να το ανακοινώσω;