Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συναισθηματική νοημοσύνη: Είναι σημαντική άραγε;

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλημέρα και καλή Κυριακή να έχουμε!!

Μετά από μήνες απουσίας, επιστρέφω, θέλω να πιστεύω δυναμικά και στοχευμένα.

Διαβάζοντας ένα βιβλίο τη συναισθηματική νοημοσύνη της καρδιάς, της Ιsabelle Filliozat (καταπληκτικό βιβλίο για ενδοσκοπήσεις), είπα να αναλύσουμε λίγο τι  είναι η συναισθηματική νοημοσύνη, η οποία δεν μετριέται και δεν αξιολογείται από τεστ νοημοσύνης! Δημιουργείται μέσα από τις εμπειρίες μας και την καθημερινότητα μας.

Η γνώμη μου είναι πως είναι εξίσου σημαντική με τον δείκτη νοημοσύνης, άραγε πως θα ήταν η ζωή μας αν είμαστε πολύ έξυπνοι, είμαστε τέλειοι σε πρακτικά ζητήματα αλλά δεν μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε καθόλου με τους γύρω μας; Φαντάζομαι πολύ δύσκολη και επίπονη!

Τι είναι λοιπόν η συναισθηματική νοημοσύνη;

Η συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται σαν EQ.

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα μας να ελέγχουμε και να επικοινωνούμε τα συναισθήματα μας
είτε αυτά είναι αρνητικά, είτε θετικά.

Κάποια παραδείγματα συναισθηματικής νοημοσύνης είναι:

  • Να δίνεις τη γνώμη σου
  • Να ακούς
  • Να ενεργοποιείσαι
  • Να αποδέχεσαι τα συναισθήματα σου και να τα εκφράζεις με υγιή τρόπο
  • Να λύνεις δημιουργικά συγκρούσεις
Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι έμφυτη;

Κατά τη γνώμη μου η συναισθηματική νοημοσύνη καλλιεργείται μέσα από τα βιώματα μας και τις εμπειρίες μας.

Συναισθηματική νοημοσύνη κατά τον Ντανιέλ Γκόλμαν:

"Καλύπτει δεξιότητες όπως την ικανότητα να κινητοποιούμαστε και να εμμένουμε παρά τις αντιξοότητες και τις απογοητεύσεις, τον έλεγχο των ορμών μας και την ικανότητα μας να αναβάλλουμε μια ικανοποίηση, την ικανότητα να ρυθμίζουμε τη διάθεση μας και να μην επιτρέπει τη στεναχώρια να αλλοιώνει τη λογική μας, την ενσυναίσθηση, την ελπίδα"

Εκπαιδευτικό σύστημα και συναισθηματική νοημοσύνη:

Θαρρώ πως το εκπαιδευτικό σύστημα είναι πολύ πίσω. Θα έπρεπε ίσως να μπει ένα μάθημα για τα συναισθήματα, τη συνεργασία, τη σχέση μας με τους άλλους.

Πως μπορούμε να καλλιεργήσουμε τη συναισθηματική νοημοσύνη εμείς οι "σημαντικοί άλλοι"(γονείς, δάσκαλοι, συγγενείς):

  • Να αφήνουμε τα παιδιά να εκφράζουν όλα τα συναισθήματά τους αρνητικά-θετικά και να τους δίνουμε ευκαιρίες να ονομάζουν πως αισθάνονται.
  • Να τους δείχνουμε στρατηγικές για να εκφράσουν με υγιής τρόπο τα αρνητικά συναισθήματα.
  • Να πιστέψουμε στην μοναδικότητα του κάθε παιδιού και να ενισχύσουμε τις κλίσεις και τα ταλέντα τους.
  • Να είμαστε ειλικρινής και να δείχνουμε υπομονή
  • Να παρέχουμε ερεθίσματα στο παιδί και να αφήνουμε τα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματα τους
Από τα παραπάνω βλέπουμε πως η συναισθηματική νοημοσύνη είναι πολύ σημαντική καθώς ο άνθρωπος μόνο έτσι μπορεί να προχωρήσει και να είναι ένας ευτυχισμένος ενήλικας.

Για εσάς λοιπόν είναι σημαντική;

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου