Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
Καλησπέρα ,σήμερα θα μιλήσουμε για το πως οι εκπαιδευτικοί μπορούνε να βοηθήσουνε τα παιδιά με Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής -Υπερκινητικότητας.
Πολλές φορές η διδασκαλία παιδιών με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής- υπερκινητικότητας προκαλεί άγχος και ματαίωση στους εκπαιδευτικούς, καθώς χρειάζεται απερίγραπτη υπομονή και επιμονή ώστε τα παιδιά αυτά να είναι λειτουργικά στο σύνολο της τάξης.
Το πιο σημαντικό κόμματι για εμένα είναι η συνεργασία που πρέπει να έχουν οι γονείς με τους εκπαιδευτικούς για τυχόν αλλαγές, τυχόν τεχνικές που μπορεί να είναι αποδοτικές και στα δύο περιβάλλοντα . Ουσιαστικό είναι σε αυτήν την επικοινωνία να μην υπάρχει κριτική από καμία πλευρά αλλά αμέριστη κατανόηση.
Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής;
Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής είναι μια νευροαναπτυξιάκη διαταραχή που μπορεί να συνυπάρχει με υπερκινητικότητα ή ακόμη και με παρορμητικότητα.
Τι μπορεί να κάνουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στην τάξη;
Οργανώστε καλύτερα το θρανίο του παιδιού: Είναι σημαντικό ο μαθητής να είναι καθισμένος στο πρώτο θρανίο ή δίπλα στην έδρα μακριά από ερεθίσματα όπως παράθυρα. Επίσης είναι σημαντικό πάνω στο θρανίο να υπάρχει οπτικοποιημένο το πρόγραμμα του ανά μέρα καθώς και να έχουν οπτικοποιηθεί κάποιοι βασικοί κανόνες όπως: Να σηκώνω χέρι όταν μιλάω, να μαζεύω το θρανίο μου, δεν μιλάμε. Επιπλέον θα βοηθήσει το μαθητή να κάθεται με ένα καλύτερο μαθητή από αυτόν για να μπορεί να τον κινητοποιήσει.
Κάντε το παιδί βοηθό μέσα στη τάξη: Είναι καλό το παιδί για να μπορεί να εκτονωθεί να υπάρχει μια κίνηση και να γίνει ο βοηθός στην τάξη. Πχ: Να σηκώνεται να σβήνει τον πίνακα, να πηγαίνει στο γραφείο να φέρει κάτι, να μοιράσει φωτοτυπίες-τετράδια, να γίνεται επιμελής.
Δημιουργήστε τα δικά σας σήματα με το παιδί: Δημιουργήστε μια δική σας επικοινωνία με τα ενδιαφέροντα του ώστε το παιδί να επαναφέρετε όταν ξεφεύγει. Επιπρόσθετα, όταν το παιδί ξεφεύγει ένα άγγιγμά στο ώμο μπορεί να είναι σημαντικό.
Δημιουργήστε μια ρουτίνα: Η ρουτίνα δημιουργεί ασφάλεια και εμπέδωση νέων δεξιοτήτων στα παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας
Τι μπορεί να κάνουν οι εκπαιδευτικοί όσο αφορά την παράδοση;
Χρησιμοποιείστε οπτιακουστικό υλικό: Η παρουσίαση του μαθήματος μπορεί να περιλαμβάνει οπτικοακουστικό υλικό πχ ενδιαφέρουσες φωτογραφίες σχετικές με την παραδοτέα ύλη, ακουστικά ερεθίσματα, χρώματα για να τονίσετε τις κεντρικές ιδέες. Πολλά από τα παιδιά με ΔΕΠΥ μαθαίνουν καλύτερα με αυτόν τον τρόπο.
Εάν έχετε χρόνο δώστε προσωπικές σημειώσεις στο μαθητή για την παράδοση του μαθήματος: Προσπαθήστε σε αυτές τις σημειώσεις να εστιάσετε στα κεντρικά σημεία της παράδοσης.
Επιδιώξτε την ενεργή συμμετοχή: Εμπλέξτε όσο μπορείτε τον μαθητή στην παράδοση, ρωτήστε τον, προσπαθείτε να είστε διακριτικά δίπλα του και να τον κατευθύνετε.
Δώστε περισσότερο χρόνο στα παιδιά: Πρέπει να έχετε στο μυαλό σας πως τα παιδιά αυτά χρειάζονται ίσως περισσότερο χρόνο από τα άλλα σε διαγωνίσματα. Προσπαθήστε να είστε πιο ελαστικοί με το χρόνο.
Τι μπορεί να κάνουν οι εκπαιδευτικοί όσο αφορά την συμπεριφορά;
Επιβραβεύεστε συγκεκριμένα: Επιβραβεύεστε συγκεκριμένα τις συμπεριφορές που είναι επιθυμητές. Πχ: Συγχαρητήρια που μάζεψες τα βιβλία σου, μπράβο που πρόσεχες στο μάθημα της Γλώσσας.
Επιβραβεύεστε άμεσα: Επιβραβεύεστε τις συμπεριφορές εκείνη την ώρα που γίνονται ώστε το παιδί να κατανοεί άμεσα τις επιθυμητές συμπεριφορές.
Παραμένετε ήρεμοι: Παραμένετε ήρεμοι, επαναλάβετε ίσως κάποιο κανόνα και προσπαθήστε να μην έρχεστε σε αντιπαράθεση με τον μαθητή.
Θα πρέπει να θυμάστε πως η συμπεριφορά του παιδιού με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας δεν είναι ηθελημένη. Συμβαίνει γιατί το παιδί δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Επιπρόσθετα είναι σημαντικό επειδή είναι λογικό να μην τα ξέρουμε όλα να ζητήσουμε βοήθεια από τους ειδικούς που τυχόν παρακολουθούν τα παιδιά ώστε να ενημερωθούμε. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι δύσκολος, χρήζει υπομονή και επίμονη!
Πολύ χρήσιμο υλικό θα βρείτε στην Ελληνική Εταιρία μελέτης ΔΕΠΥ που βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο https://adhd.gr.
Καλό κουράγιο!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου