Πέμπτη 7 Μαρτίου 2024

Πρακτικές συμβουλές για την μετάβαση των μαθητών από μια σχολική βαθμίδα σε άλλη

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Σε τι αναφέρεται η μετάβαση;

Η μετάβαση από τη μία σχολική βαθμίδα στην άλλη αναφέρεται στη μετάβαση ενός μαθητή από ένα επίπεδο εκπαίδευσης σε ένα άλλο. Συνήθως αυτή η μετάβαση συμβαίνει όταν ο μαθητής ολοκληρώνει ένα εκπαιδευτικό επίπεδο, όπως η δημοτική εκπαίδευση ή το γυμνάσιο, και προετοιμάζεται να μεταβεί σε ένα νέο επίπεδο, όπως το λύκειο ή το πανεπιστήμιο.

Αυτή η μετάβαση είναι σημαντική επειδή οι νέοι μαθητές πρέπει να προσαρμοστούν σε νέες απαιτήσεις, περιβάλλοντα και προκλήσεις. Το νέο επίπεδο εκπαίδευσης μπορεί να έχει διαφορετική δομή, πρόγραμμα σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας και απαιτήσεις, και οι μαθητές πρέπει να μάθουν πώς να προσαρμοστούν σε αυτές τις νέες συνθήκες.

Ποιες βοηθητικές πρακτικές μπορούμε να ακολουθήσουμε γονείς και εκπαιδευτικοί για να επιτύχουμε μια ομαλή μετάβαση;

Για να διευκολύνουμε αυτήν την κατάσταση γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούμε να προχωρήσουμε στις εξής πρακτικές:

  1. Συνομιλία και υποστήριξη: Είναι σημαντικό να μιλήσεις με τους μαθητές για τις ανησυχίες και τις προσδοκίες τους σχετικά με τη μετάβαση. Η υποστήριξη από εκπαιδευτικούς, γονείς και συμμαθητές μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή του στρες.

  2. Προετοιμασία και πληροφόρηση: Ενημερώστε τον μαθητή για τις αλλαγές που θα συναντήσει στο νέο σχολείο. Συζητήστε μαζί του τις ανησυχίες και τις προσδοκίες του για τη μετάβαση.

  3. Οικειότητα με το νέο περιβάλλον: Εάν είναι δυνατόν, επισκεφθείτε το νέο σχολείο πριν από την πραγματική μετάβαση. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να νιώσει πιο άνετα και εξοικειωμένο με το νέο περιβάλλον του.

  4. Επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς: Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν στη μετάβαση προσφέροντας συμβουλές, υποστήριξη και προσαρμοσμένη εκπαίδευση στις ανάγκες του κάθε μαθητή.

  5. Διατήρηση ανοιχτής επικοινωνίας: Ενθαρρύνετε τον μαθητή να μιλάει ανοιχτά για τις ανησυχίες του και τα συναισθήματά του σχετικά με τη μετάβαση. Η επικοινωνία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.

Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, έχουν περισσότερο άγχος στη μετάβαση των σχολικών βαθμίδων;

Η διαχείριση των μεταβάσεων στη σχολική βαθμίδα μπορεί να είναι ιδιαίτερα προκλητική για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Αυτό συμβαίνει επειδή οι μεταβάσεις μπορεί να επηρεάσουν τη σταθερότητα και την αίσθηση της προβλεψιμότητας που είναι σημαντικές για παιδιά με αυτισμό. Επιπλέον, οι μεταβάσεις συνήθως συνοδεύονται από νέα κοινωνικά περιβάλλοντα, νέους εκπαιδευτικούς και συμμαθητές, καθώς και νέα κανονισμούς και προσδοκίες, όλα αυτά μπορεί να προκαλέσουν άγχος σε παιδιά με αυτισμό.

Συγκεκριμένα, μερικοί λόγοι για τους οποίους τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να έχουν περισσότερο άγχος στις μεταβάσεις της σχολικής βαθμίδας περιλαμβάνουν:

  1. Αντίσταση στην αλλαγή: Πολλά παιδιά με αυτισμό προτιμούν τη σταθερότητα και την προβλεψιμότητα, και οι μεταβάσεις μπορεί να αντιμετωπίζονται με αντίσταση και άγχος.

  2. Δυσκολίες στην προσαρμογή: Οι μεταβάσεις συνήθως σημαίνουν νέους κανόνες, προσδοκίες και κοινωνικά περιβάλλοντα, και η προσαρμογή σε αυτά μπορεί να είναι δύσκολη για παιδιά με αυτισμό.

  3. Ανησυχία για το άγνωστο: Οι μεταβάσεις μπορεί να δημιουργήσουν ανησυχία σχετικά με το τι ακριβώς θα συμβεί και πώς θα αντιδράσουν τα παιδιά σε νέες καταστάσεις.


  4. Είναι σημαντικό να παρέχεται υποστήριξη και να λαμβάνονται μέτρα για την ανακούφιση του άγχους των παιδιών με αυτισμό κατά τη διάρκεια των μεταβάσεων στη σχολική βαθμίδα.

Γενικά, η μετάβαση από τη μια σχολική βαθμίδα στην άλλη μπορεί να είναι συνδεδεμένη με αναμενόμενο άγχος, ανασφάλεια και ανησυχία για το μέλλον. Ωστόσο, μπορεί να είναι και μια ευκαιρία για νέες εμπειρίες, μάθηση και ανάπτυξη. Είναι σημαντικό για τους μαθητές να λάβουν την υποστήριξη και την καθοδήγηση που χρειάζονται για να κάνουν αυτήν τη μετάβαση ομαλά και επιτυχώς.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εργαζόμενη μνήμη: Τι είναι και πως αναπτύσσεται;

Η εργαζόμενη μνήμη (working memory) είναι η ικανότητα του εγκεφάλου να συγκρατεί, να επεξεργάζεται και να διαχειρίζεται πληροφορίες για σύν...