Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρακτικές συμβουλές για την μετάβαση των μαθητών από μια σχολική βαθμίδα σε άλλη

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Σε τι αναφέρεται η μετάβαση;

Η μετάβαση από τη μία σχολική βαθμίδα στην άλλη αναφέρεται στη μετάβαση ενός μαθητή από ένα επίπεδο εκπαίδευσης σε ένα άλλο. Συνήθως αυτή η μετάβαση συμβαίνει όταν ο μαθητής ολοκληρώνει ένα εκπαιδευτικό επίπεδο, όπως η δημοτική εκπαίδευση ή το γυμνάσιο, και προετοιμάζεται να μεταβεί σε ένα νέο επίπεδο, όπως το λύκειο ή το πανεπιστήμιο.

Αυτή η μετάβαση είναι σημαντική επειδή οι νέοι μαθητές πρέπει να προσαρμοστούν σε νέες απαιτήσεις, περιβάλλοντα και προκλήσεις. Το νέο επίπεδο εκπαίδευσης μπορεί να έχει διαφορετική δομή, πρόγραμμα σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας και απαιτήσεις, και οι μαθητές πρέπει να μάθουν πώς να προσαρμοστούν σε αυτές τις νέες συνθήκες.

Ποιες βοηθητικές πρακτικές μπορούμε να ακολουθήσουμε γονείς και εκπαιδευτικοί για να επιτύχουμε μια ομαλή μετάβαση;

Για να διευκολύνουμε αυτήν την κατάσταση γονείς και εκπαιδευτικοί μπορούμε να προχωρήσουμε στις εξής πρακτικές:

  1. Συνομιλία και υποστήριξη: Είναι σημαντικό να μιλήσεις με τους μαθητές για τις ανησυχίες και τις προσδοκίες τους σχετικά με τη μετάβαση. Η υποστήριξη από εκπαιδευτικούς, γονείς και συμμαθητές μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή του στρες.

  2. Προετοιμασία και πληροφόρηση: Ενημερώστε τον μαθητή για τις αλλαγές που θα συναντήσει στο νέο σχολείο. Συζητήστε μαζί του τις ανησυχίες και τις προσδοκίες του για τη μετάβαση.

  3. Οικειότητα με το νέο περιβάλλον: Εάν είναι δυνατόν, επισκεφθείτε το νέο σχολείο πριν από την πραγματική μετάβαση. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή να νιώσει πιο άνετα και εξοικειωμένο με το νέο περιβάλλον του.

  4. Επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς: Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν στη μετάβαση προσφέροντας συμβουλές, υποστήριξη και προσαρμοσμένη εκπαίδευση στις ανάγκες του κάθε μαθητή.

  5. Διατήρηση ανοιχτής επικοινωνίας: Ενθαρρύνετε τον μαθητή να μιλάει ανοιχτά για τις ανησυχίες του και τα συναισθήματά του σχετικά με τη μετάβαση. Η επικοινωνία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων.

Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, έχουν περισσότερο άγχος στη μετάβαση των σχολικών βαθμίδων;

Η διαχείριση των μεταβάσεων στη σχολική βαθμίδα μπορεί να είναι ιδιαίτερα προκλητική για τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Αυτό συμβαίνει επειδή οι μεταβάσεις μπορεί να επηρεάσουν τη σταθερότητα και την αίσθηση της προβλεψιμότητας που είναι σημαντικές για παιδιά με αυτισμό. Επιπλέον, οι μεταβάσεις συνήθως συνοδεύονται από νέα κοινωνικά περιβάλλοντα, νέους εκπαιδευτικούς και συμμαθητές, καθώς και νέα κανονισμούς και προσδοκίες, όλα αυτά μπορεί να προκαλέσουν άγχος σε παιδιά με αυτισμό.

Συγκεκριμένα, μερικοί λόγοι για τους οποίους τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να έχουν περισσότερο άγχος στις μεταβάσεις της σχολικής βαθμίδας περιλαμβάνουν:

  1. Αντίσταση στην αλλαγή: Πολλά παιδιά με αυτισμό προτιμούν τη σταθερότητα και την προβλεψιμότητα, και οι μεταβάσεις μπορεί να αντιμετωπίζονται με αντίσταση και άγχος.

  2. Δυσκολίες στην προσαρμογή: Οι μεταβάσεις συνήθως σημαίνουν νέους κανόνες, προσδοκίες και κοινωνικά περιβάλλοντα, και η προσαρμογή σε αυτά μπορεί να είναι δύσκολη για παιδιά με αυτισμό.

  3. Ανησυχία για το άγνωστο: Οι μεταβάσεις μπορεί να δημιουργήσουν ανησυχία σχετικά με το τι ακριβώς θα συμβεί και πώς θα αντιδράσουν τα παιδιά σε νέες καταστάσεις.


  4. Είναι σημαντικό να παρέχεται υποστήριξη και να λαμβάνονται μέτρα για την ανακούφιση του άγχους των παιδιών με αυτισμό κατά τη διάρκεια των μεταβάσεων στη σχολική βαθμίδα.

Γενικά, η μετάβαση από τη μια σχολική βαθμίδα στην άλλη μπορεί να είναι συνδεδεμένη με αναμενόμενο άγχος, ανασφάλεια και ανησυχία για το μέλλον. Ωστόσο, μπορεί να είναι και μια ευκαιρία για νέες εμπειρίες, μάθηση και ανάπτυξη. Είναι σημαντικό για τους μαθητές να λάβουν την υποστήριξη και την καθοδήγηση που χρειάζονται για να κάνουν αυτήν τη μετάβαση ομαλά και επιτυχώς.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου