Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Kακογραφία vs Δυσγραφία

Γράφει η Παπαδόπουλου Ειρήνη

Καλησπέρα, καλησπέρα σήμερα είχα μια ανάγκη να επικοινωνήσω  μέσα από το "σπιτάκι¨μου την διαφορά κακογραφία και δυσγραφίας καθώς όλο και πιο πολύ νιώθω, πως οι γονείς ανησυχούν πολύ για την ποιότητα γραμμάτων των παιδιών τους.

Πάμε να ξεκινήσουμε λοιπόν με τη βασική διαφορά, η κακογραφία μπορεί να παρατηρείται σε συγκεκριμένες καταστάσεις  πχ: όταν ένα παιδί έχει άγχος, βαριέται να γράψει ή είναι κουρασμένο ενώ η δυγραφία είναι μια μόνιμη κατάσταση σε όλα τα πλαίσια που γράφει το παιδί. Να σημειωθεί εδώ ότι στη δυσγραφία, πολλές φορές ούτε το παιδί καταλαβαίνει τα γράμματά του.

Μια άλλη διαφορά είναι πως η δυσγραφία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που μάλιστα, ο μαθητής δικαιούται και απαλλαγή από τις γραπτές εξετάσεις  σε αντίθεση με την κακογραφία όπου δεν αποτελεί μια μαθησιακή δυσκολία, καθώς ο μαθητής μπορεί τις περισσότερες φορές να διορθώσει το γραπτό του.

Συνεχίζοντας τις διάφορες, θα δούμε πως το παιδί με δυσγραφία  κάνει ορθογραφικά λάθη , δεν  βάζει τόνους, και δεν αφήνει διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις,  ενώ το παιδί με κακογραφία δεν θα κάνει ορθογραφικά λάθη και θα είναι συνεπής τις περισσότερες φορές με τα διαστήματα και τον τονισμό, όταν είναι συγκεντρωμένος και προσέξει το γραπτό.

Εφόσον έχετε κάποιες υποψίες πως το παιδί σας έχει δυσγραφία, είναι καλό το παιδί σας να αξιολογηθεί από δημόσιο φορέα με μια κατάλληλη διεπιστημονική ομάδα που θα σας κατευθύνει. Για την παρέμβαση της δυσγραφίας, πρωταρχικό ρόλο ¨παίζει¨ ο εργοθεραπευτής και στη συνέχεια ο ειδικός παιδαγωγός.

Κάποια πρώτα βήματα που μπορούμε να κάνουμε μαζί με το παιδί, ώστε να διορθώσει την ποιότητα των γραμμάτων  του είναι:


  • Χρησιμοποιούμε μολύβια με μαλακή μύτη
  • Χρησιμοποιούμε βοηθήματα λαβής
  • Επιμένουμε σε ασκήσεις πρώτης γραφής
  • Φτιάχνουμε λέξεις με πλαστελίνη, με πηλό
  • Παίζουμε με λαβύρινθους
  • Γράφουμε σε τετράδια με γραμμές
  • Δίνουμε κάποιους κανόνες γραφής στο παιδί, θα βοηθούσε να ήταν οπτικοί.
Εννοείται, πως θα πρέπει να ενθαρρύνουμε τα παιδιά και όχι να τα απογοητεύουμε για την ποιότητα των γραμμάτων του.

Εδώ, θέλω να πω πως τόσο για την κακογραφία, όσο και για τη δυσγραφία είναι καλό να επέμβουμε στα πρώτα χρόνια του δημοτικού, καθώς όσο περνάνε τα χρόνια αφενός οι δυσκολίες στη γραφή παγιώνονται και αφετέρου τα παιδιά δεν θέλουν να αλλάξουν τον τρόπο γραφής του.

Ένα πολύ ωραίο διαδικτυακό σεμινάριο που μπορείτε να παρακολουθήσετε είναι στον παρακάτω σύνδεσμο και νομίζω θα σας λύσειhttps://www.youtube.com/watch?time_continue=369&v=7Y_mLxdfcnA&feature=emb_title πολλές απορίες.

Καλή συνέχεια, ας θυμόμαστε πως τα παιδιά μας είναι σαν τα λουλούδια, με κατάλληλη εκπαίδευση μπορεί να ανθίσουν....



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου