Πως να εξηγήσω τον αυτισμό στα αδέρφια


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Εξηγώντας τον αυτισμό στα αδέρφια
Καλησπέρα καλησπέρα, σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για το πώς μπορούμε να εξηγήσουμε στα αδέρφια τον αυτισμό.
Θα πρέπει να θυμόμαστε πως τα αδέρφια, είναι και αυτά μοναδικά μέλη της οικογένειας και αναζητούν την προσοχή και την αλήθεια σε σχέση με αυτό που αντιμετωπίζει ο αδερφός ή αδερφή του. Ανάλογα με την ηλικία λοιπόν, προσπαθούμε να ενημερώσουμε κατάλληλα και με απλά λόγια.

Κάποιες ερωτήσεις που συχνά οι γονείς αναζητούν απάντηση είναι:
Υπάρχει κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσω να εξηγώ στον αδερφό ή αδερφή για τον αυτισμό;
Όχι, το κλειδί είναι ο κάθε γονέας να αρχίσει να εξηγεί από νωρίς στον αδερφό ή στην αδερφή για τον αυτισμό  με απλό τρόπο ώστε οι πληροφορίες να γίνονται κατανοητές από το παιδί.

Υπάρχει σωστός χρόνος για να μιλήσω στον αδελφό ή στην αδερφή;
Σαφέστατα και όχι. Μιλάω στον αδερφό ή στην αδερφή όταν ο ίδιος είναι έτοιμος να ακούσει και είναι ήρεμος.
Επίσης, οι γονείς μπορούν να ξεκινήσουν τη συζήτηση, όταν ο αδερφός ή αδερφή ρωτήσει κάτι. Γενικά, ξεκινάμε να ενημερώνουμε για τον αυτισμό από τις απορίες του παιδιού, χωρίς να το αγνοούμε.

Πόσα πρέπει να πω;
Δεν υπάρχει συνταγή. Δίνουμε πολλές η λίγες πληροφορίες ανάλογα με την ευχέρεια που έχουμε σαν γονείς και βάση των αποριών των παιδιών. Επίσης μπορεί να είναι βοηθητικό κάποιες φορές να 
χρησιμοποιούμε εξωτερικές πηγές, ειδικά σε μεγαλύτερα παιδιά όπως: Βιβλία, internet.

Ας ξεκινήσουμε να δούμε συγκεκριμένα, πως ενημερώνουμε τα αδέρφια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού:
Προσχολική ηλικία: (2-6)
Το κυριότερο σε αυτήν την ηλικία είναι τα παιδιά να  επιτρέπονται να εκφράσουν τα συναισθήματα τους κγια αυτό που συμβαίνει στον αδερφό-ή τους. Επίσης είναι σημαντικό να καθησυχαστούν ότι δεν φταίνε εκείνα πιθανά για μια έκρηξη που θα κάνει ο αδερφός του και πως δεν του συνέβη αυτό γιατί ήταν «κακό» παιδί. Σε αυτήν την ηλικία είναι καλό να αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε αφηρημένες έννοιες όπως: (Αυτισμός, στερεότυπα, εμμονές). Ένα σπουδαίο εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σε αυτήν την ηλικία για ενημέρωση  είναι το παραμύθι.

Σχολική ηλικία (6-11)
Εφηβική ηλικία
Σε αυτήν την ηλικία επειδή το παιδί σιγά –σιγά ωριμάζει δίνουμε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες. Μπορούμε να εξηγήσουμε τι είναι ο αυτισμός με απλά λόγια. Επιπλέον ενθαρρύνουμε το παιδί πως εμείς είμαστε οι ενήλικες και δεν δίνουμε στο παιδί παραπάνω ευθύνες από αυτές που του αναλογούν. Σε αυτήν την ηλικία, επίσης είναι καλό να κατευθύνουμε τα παιδιά σε εξωτερικές πηγές, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να σχηματίσουν μια δική τους άποψη για τον αυτισμό και να μπορούνε να συζητάμε μαζί μας τυχόν απορίες.

Θα πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως τα αδέρφια, πάντα αγαπιούνται μεταξύ τους και έχουν ένα μοναδικό τρόπο να βρουν τις ισορροπίες μεταξύ τους. Εμείς, θα πρέπει να είμαστε εκεί σύμμαχοι, να τους ακούμε και να τους συμβουλεύουμε.

Πηγή: Εταιρεία Ψυχοκοινωνικών Μελετών (Ε.ΨΥ.ΜΕ)
( Πρόγραμμα Cygnet)



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

Πως προετοιμάζω το παιδί μου για την επαναφοίτηση Νηπιαγωγείου; Πως μπορώ να το ανακοινώσω;