Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
Σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει η Βικιπαίδεια αναφέρει πως Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι η διαδικασία ενημέρωσης των νέων αλλά και των μεγαλυτέρων ανθρώπων σχετικά με την αναπαραγωγή, τη συνουσία και τις σεξουαλικές σχέσεις. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αφορά συνήθως ζητήματα ανατομίας, αναπαραγωγής όπως η ανάπτυξη των εμβρύων και η γέννηση, διαφορών των φύλων και υγιεινής. Ασχολείται επίσης με την περιγραφή της συνουσίας αλλά και τεχνικές για αυτήν. Απαραίτητο κομμάτι της διαπαιδαγώγησης είναι και η αναφορά στους κινδύνους για την υγεία που μπορεί να προκύψουν από τις σεξουαλικές σχέσεις, η πρόληψη εγκυμοσύνης και τεχνικές για να επιτευχθεί γονιμοποίηση όταν αυτή είναι επιθυμητή, αλλά δεν συμβαίνει.

Η Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση είναι ένα θέμα taboo, αλλά είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα προς συζήτηση όπου οι γονείς θα πρέπει να το λαμβάνουν υπόψη.
Στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση οι κύριοι πυλώνες της ενημέρωσης είναι δύο:  η οικογένεια και το σχολείο. Στην συνέχεια ακολουθούν οι φίλοι , τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το διαδίκτυο. Να σημειωθεί πως τον κύριο ρόλο, τον έχει η οικογένεια, ώστε το παιδί να ενημερωθεί σωστά και έγκαιρα.

Πως μπορεί να γίνει η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
Καταρχάς είναι καλό ο γονέας του ίδιου φίλου να γίνει αναφορά ως προς το παιδί, ώστε και τα δύο μέρη να αισθάνονται πιο άνετα και το παιδί να εκφράζει τις απορίες του με ευχαρίστηση.  Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε πως το ίδιο φύλλο πολλές λειτουργεί ως πρότυπο.
Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι είναι να μιλάμε στα παιδιά ανάλογα με το εξελικτικό, συναισθηματικό και χρονολογικό τους επίπεδο. Να σημειωθεί πως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι χρήσιμο να ξεκινάει από μικρή ηλικία.
Επιπλέον είναι πολύ σημαντικό να  ακούτε  με προσοχή τις ερωτήσεις των παιδιών και να τους δίνετε άμεσες και ειλικρινείς απαντήσεις, χωρίς να κρύβεστε και χωρίς να μιλάτε με ασάφεια. Είναι σημαντικό όταν δεν ξέρουμε κάτι να λέμε στο παιδί πως θα το ψάξουμε και θα του απαντήσουμε άμεσα, ας μην ξεχνάμε πως και οι γονείς είναι άνθρωποι. Το κλειδί είναι να αφήνουμε τα παιδιά να εκφράζουν τις απορίες τους χωρίς να τα κάνουμε να νιώθουν ενοχή ή ντροπή.

Ένας άλλος τρόπος άμεσος που μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι τα βιβλία, καθώς ο γονιός θα έχει ένα έναυσμα και θα μπορεί να ξεκινήσει μια συζήτηση. Ενδεικτικά σας προτείνουμε:
·         Κουβεντιάζοντας για το σεξ με τα μικρά μας παιδιά
·         Μαθαίνω για τη σεξουαλικότητα
·         Μα… τι μου συμβαίνει; Ένα βιβλίο για την ανάπτυξη και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
·         Τα μωρά δεν τα φέρνει ο πελαργός
·         Ο Περ η Ίντα και το μικρούτσικο
Να σημειωθεί πως είναι πολύ σημαντικό να θεσπιστεί μάθημα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Ένα πολύ ωραίο βιβλίο για εφήβους  βρίσκεται στο παρακάτω link: http://blogs.sch.gr/kkiourtsis/files/2012/03/vivlio_mathiti_15-18_sexoualikes_sxeseis_.pdf

Τέλος δεν ξεχνάμε πως όταν μιλάμε για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση  δεν εστιάζουμε στο παιδί μόνο για την αρνητική πτυχή της σεξουαλικότητας αλλά του μιλάμε εξίσου και για τη θετική πλευρά.
Ίσως επιστρέψω με επόμενο άρθρο για το τι πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά ανά ηλικία για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση!
Καλή δύναμη!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου