Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
Καλημέρα, καλημέρα σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για την αξία του ιχνογραφήματος στα παιδιά και το πέρασμα από το ιχνογράφημα στην ζωγραφική.
Θα πρέπει να θυμόμαστε πως το σχέδιο πολλές φορές είναι η επικοινωνία του παιδιού με εμάς τους σημαντικούς άλλους. Το παιδί μέσα από αυτό επικοινωνεί τις ανάγκες του και εκφράζει τα συναισθήματα του.
Πολλές φορές το σχέδιο χρησιμοποιείται σαν ένα αξιόλογο θεραπευτικό μέσο σε συνεδρίες του παιδιού με ειδικό, καθώς μέσα από το σχέδιο της οικογένειας, της φιγούρας του ανθρώπου, ο ειδικός μπορεί να καταλάβει την ιδιοσυγκρασία του παιδιού.
Γιατί το σχέδιο λοιπόν είναι σημαντικό:
Το παιδί εκφράζει πολλές φορές την ψυχολογική κατάσταση του.
Μας δίνει σημαντικές πληροφορίες για την ανάπτυξη του παιδιού καθώς και για το γνωστικό του επίπεδο.
Το παιδί δείχνει τα συναισθήματα του και εκφράζει τις επιθυμίες του και τα θέλω του.
Μας δίνει το δικαίωμα να παρατηρήσουμε ένα παιδί και να αξιολογήσουμε τη συμπεριφορά του, κατά τη διάρκεια του ιχνογραφήματος.
Διαφορά ιχνογραφήματος -ζωγραφικής:
Ιχνογράφημα σημαίνει αναπαράσταση κάποιου μορφής ή αντικειμένου με απλές γραμμές μολυβιού συνήθως χωρίς χρώματα. Ενώ ζωγραφιά είναι η παράσταση, εικόνα πράγματος, προσώπου με χρώματα
Στάδια σχεδίου:
2-4: Το παιδί σε αυτήν την ηλικία τις πιο πολλές φορές δεν έχει καλή λαβή και έτσι προσπαθεί να κάνει μουτζούρες. Είναι σημαντικό εδώ να τονίσουμε ότι το παιδί είναι καλό να ενθαρρυνθεί να κάνει έστω και αυτές τις μουτζούρες, αφού έτσι θα αγαπήσει τη ζωγραφική και θα συνεχίσει στα επόμενα στάδια
4-7: Το παιδί αρχίζει και αναπαριστά σχήματα, πρόσωπα, σύμβολα. Προσπαθεί να μιμηθεί σχέδια άλλων. Σε αυτό το στάδιο η λαβή θα πρέπει να έχει διορθωθεί.
7-9: Εδώ έχουμε τις πιο πολλές φορές το πέρασμα από το ιχνογράφημα στη ζωγραφικά. Σιγά-σιγά ξεκινάει η φαντασία των παιδιών, συνθέτουν από μόνα τους ζωγραφίες και ξεκινάει η ποικιλία χρωμάτων. Ίσως σε αυτό το στάδιο να διαφαίνεται και μια κλίση στην δεξιότητα της ζωγραφικής. Είναι πολύ σημαντικό να μην παρεμβαίνουμε σε αυτό το στάδιο και να αφήνουμε το παιδί να σχεδιάζει απερίσπαστα.
Πως μπορούμε να αξιολογήσουμε ενδεικτικά το σχέδιο της οικογένειας:
1 Πόσο χρόνο αφιερώνει στη σχεδίαση κάθε προσώπου.
2. Θέσεις εγγύτητας ή απόστασης των προσώπων µμεταξύ τους.
3. Ποιο ζωγράφισε πρώτο και ποιο τελευταίο.
4. Διορθώσεις και σβησίµατα.
5. Παράλειψη κάποιου προσώπου.
6. Προσθήκη άλλων προσώπων ή ζώων.
7. Θέση των µπράτσων και των άκρων.
8. Αναλογίες ανάµεσα σε φιγούρες.
9 . Αναλογίες στις φιγούρες.
10. Ρούχα.
11. Διανοµή ρόλων.
12. Τρόπος σχεδίασης (βαθµός πίεσης).
Ενθαρρύνετε το παιδί να ζωγραφίζει έτσι θα έρθει πιο κοντά σας!!
Mην υποτιμάτε τα παιδικά σχέδια των παιδιών!
Malchiodi, C.A. (2001). Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών (Επ. Εκδ. Ν. Αναγνωστοπούλου). Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα.
Kellogg, R. (1969). AnαZyzing chίldren's αrt. Palo Alto: Mayfield. Κρότι, Ε., & Μάνι, Α. (2003). Πώς να ερµηνεύουµε τα παιδικά σχέδια. Η κρυφή γλώσσα των παιδιών. Αθήνα: Καστανιώτης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου