Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η αξία του παιδικού ιχνογραφήματος: Στάδια, σημαντικότητα

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Καλημέρα, καλημέρα σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για την αξία του ιχνογραφήματος στα παιδιά και το πέρασμα από το ιχνογράφημα στην ζωγραφική.

Θα πρέπει να θυμόμαστε πως το σχέδιο  πολλές φορές είναι η επικοινωνία του παιδιού με εμάς τους σημαντικούς άλλους. Το παιδί μέσα από αυτό επικοινωνεί τις ανάγκες του και εκφράζει τα συναισθήματα του.

Πολλές φορές το σχέδιο χρησιμοποιείται σαν ένα αξιόλογο θεραπευτικό μέσο σε συνεδρίες του παιδιού με ειδικό, καθώς μέσα από το σχέδιο της οικογένειας, της φιγούρας  του ανθρώπου, ο ειδικός μπορεί να καταλάβει την ιδιοσυγκρασία του παιδιού.

Γιατί το σχέδιο  λοιπόν είναι σημαντικό:

  • Το παιδί εκφράζει πολλές φορές την ψυχολογική κατάσταση του.
  • Μας δίνει σημαντικές πληροφορίες για την ανάπτυξη του παιδιού καθώς και για το γνωστικό του επίπεδο.
  • Το παιδί δείχνει τα συναισθήματα του και εκφράζει τις επιθυμίες του και τα θέλω του.
  • Μας δίνει το δικαίωμα να παρατηρήσουμε ένα παιδί και να αξιολογήσουμε τη συμπεριφορά του, κατά τη διάρκεια του ιχνογραφήματος.
Διαφορά ιχνογραφήματος -ζωγραφικής:

Ιχνογράφημα σημαίνει αναπαράσταση κάποιου μορφής ή αντικειμένου με απλές γραμμές μολυβιού συνήθως χωρίς χρώματα. Ενώ ζωγραφιά είναι η παράσταση, εικόνα πράγματος, προσώπου  με χρώματα 

Στάδια σχεδίου:

2-4: Το παιδί σε αυτήν την ηλικία τις πιο πολλές φορές δεν έχει καλή λαβή και έτσι προσπαθεί να κάνει μουτζούρες. Είναι σημαντικό εδώ να τονίσουμε ότι το παιδί είναι καλό να ενθαρρυνθεί να κάνει έστω και αυτές τις μουτζούρες, αφού έτσι θα αγαπήσει τη ζωγραφική και θα συνεχίσει στα επόμενα στάδια

4-7: Το παιδί αρχίζει και αναπαριστά σχήματα, πρόσωπα, σύμβολα. Προσπαθεί να μιμηθεί σχέδια άλλων. Σε αυτό το στάδιο η λαβή θα πρέπει να έχει διορθωθεί.

7-9: Εδώ έχουμε τις πιο πολλές φορές το πέρασμα από το ιχνογράφημα στη ζωγραφικά. Σιγά-σιγά ξεκινάει η φαντασία των παιδιών, συνθέτουν από μόνα τους ζωγραφίες και ξεκινάει η ποικιλία χρωμάτων. Ίσως σε αυτό το στάδιο να διαφαίνεται και μια κλίση στην δεξιότητα της ζωγραφικής. Είναι πολύ σημαντικό να μην παρεμβαίνουμε σε αυτό το στάδιο και να αφήνουμε το παιδί να σχεδιάζει απερίσπαστα.


Πως μπορούμε να αξιολογήσουμε  ενδεικτικά το σχέδιο της οικογένειας:

1 Πόσο χρόνο αφιερώνει στη σχεδίαση κάθε προσώπου.

2. Θέσεις εγγύτητας ή απόστασης των προσώπων µμεταξύ τους.

3. Ποιο ζωγράφισε πρώτο και ποιο τελευταίο.

4. Διορθώσεις και σβησίµατα.

5. Παράλειψη κάποιου προσώπου.

6. Προσθήκη άλλων προσώπων ή ζώων.

7. Θέση των µπράτσων και των άκρων.

8. Αναλογίες ανάµεσα σε φιγούρες.

9 . Αναλογίες στις φιγούρες.

10. Ρούχα.

11. Διανοµή ρόλων.

12. Τρόπος σχεδίασης (βαθµός πίεσης).


Ενθαρρύνετε το παιδί να ζωγραφίζει έτσι θα έρθει πιο κοντά σας!!
Mην υποτιμάτε τα παιδικά σχέδια των παιδιών!


Malchiodi, C.A. (2001). Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών (Επ. Εκδ. Ν. Αναγνωστοπούλου). Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα.

Kellogg, R. (1969). AnαZyzing chίldren's αrt. Palo Alto: Mayfield. Κρότι, Ε., & Μάνι, Α. (2003). Πώς να ερµηνεύουµε τα παιδικά σχέδια. Η κρυφή γλώσσα των παιδιών. Αθήνα: Καστανιώτης.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου