Αυτισμός και σχολικό πλαίσιο: Κατανόηση και Διδασκαλία μαθητών με αυτισμό


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, καλησπέρα

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα αυτισμού η οποία έχει οριστεί στις 2 Απριλίου και στόχο έχει να προβάλλει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με αυτισμό, να αυξήσει την ευαισθητοποίηση για τις ανάγκες τους και να προωθήσει την αποδοχή και την συμπερίληψη τους στην κοινωνία μας σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για τρόπους συμπερίληψης τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο σε μια γενική τάξη.

Η αντιμετώπιση παιδιών με αυτισμό απαιτεί ευαισθησία, κατανόηση και εξειδικευμένες προσεγγίσεις από τους εκπαιδευτικούς καθώς και υπομονή, αγάπη, προσπάθεια, θετική ενέργεια.

Να θυμάστε πως οι εκπαιδευτικοί που είναι ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι για τον αυτισμό μπορούν να παρέχουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που επιτρέπει στα παιδιά με αυτισμό να αναπτύξουν τις ικανότητές τους και να επιτύχουν το μέγιστο δυνατό δυναμικό τους.

Ας τα πάρουμε όμως βήμα-βήμα.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς τις διδακτικές πρακτικές που θα ακολουθήσουν;

Χρήση σαφών εντολών και αναφορών: Επικοινωνήστε με απλό και σαφή τρόπο, αποφεύγοντας την υπερβολική πολυπλοκότητα και τις μεταφορικές φράσεις.

Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Μάθησης: Δημιουργήστε ένα ατομικό πλάνο μάθησης που λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα του παιδιού με αυτισμό.

Βιωματική Μάθηση: Προσφέρετε στα παιδιά αυτισμού πρακτικές εμπειρίες, όπως παιχνίδια, εξωτερικά προγράμματα ή δραστηριότητες που επιτρέπουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω της πράξης.

Συνοδευτικές Εικόνες και Βίντεο: Χρησιμοποιήστε εικόνες, βίντεο και άλλα οπτικά εργαλεία για να ενισχύσετε την κατανόηση και τη μάθηση του παιδιού. Να θυμάστε πως τα παιδιά με αυτισμό μαθαίνουν

Δομημένη Προγραμματισμένη Ρουτίνα: Παρέχετε μια σταθερή και δομημένη ρουτίνα για το παιδί, καθώς οι παιδιά με αυτισμό μαθαίνουν από την προβλεψιμότητα.

Οπτικοποιημένα προγράμματα: Χρησιμοποιήστε οπτικοποιημένα προγράμματα , όπως πίνακες καθηκόντων και πρόγραμμα της ημέρας, για να βοηθήσετε το παιδί να κατανοήσει την ακολουθία των εργασιών.

Χρήση Τεχνολογίας: Αξιοποιήστε την τεχνολογία, όπως εκπαιδευτικά λογισμικά και εφαρμογές, που μπορούν να προσαρμοστούν στις ατομικές ανάγκες του παιδιού.

Παροχή Υποστήριξης και Προσαρμογών: Παροχή επιπλέον υποστήριξης, όπως ατομικές συναντήσεις, προσαρμοσμένο υλικό και χρήση ειδικών εργαλείων.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς την κοινωνικοποίηση των παιδιών;

Ανάπτυξη και υποστήριξη των κοινωνικών δεξιοτήτων: Προωθήστε την αλληλεπίδραση μεταξύ του παιδιού και άλλων παιδιών, δημιουργώντας ευκαιρίες για κοινωνικές δραστηριότητες.

Δημιουργία Θετικού Κλίματος Τάξης: Δημιουργήστε ένα θετικό περιβάλλον που ενθαρρύνει τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και την διαφορετικότητα του παιδιού.

Προαγωγή της Κοινωνικής Συμμετοχής: Οργανώστε δραστηριότητες που προωθούν την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη συμμετοχή του παιδιού σε ομαδικές δραστηριότητες.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς την ενθάρρυνση των παιδιών;

Αποδεχτείτε το παιδί όπως είναι: Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα είναι η αποδοχή του παιδιού με τις διαφορετικές του ανάγκες και ιδιαιτερότητες.

Κατανόηση των ειδικών αναγκών του παιδιού: Κάθε παιδί με αυτισμό είναι μοναδικό και μπορεί να έχει διαφορετικές ανάγκες. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πώς να προσαρμόσετε τη διδασκαλία σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Παροχή υποστήριξης και ενθάρρυνσης: Επικροτήστε την πρόοδο και τις προσπάθειες του παιδιού, ακόμα και για μικρά επιτεύγματα.

Θετική Ενίσχυση: Χρησιμοποιήστε θετικές ενισχύσεις, όπως επιβραβεύσεις και αναγνώριση των προσπαθειών του παιδιού, για να ενθαρρύνετε τη συνεργασία και την επίτευξη στόχων.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς την συνεργασία για την καλύτερη αντιμετώπιση των παιδιών;

Συνεργασία με τους γονείς: Οι γονείς είναι σημαντικοί συνεργάτες και συνοδοιπόροι στην εκπαίδευση του παιδιού. Συνεργαστείτε μαζί τους για να κατανοήσετε καλύτερα τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του παιδιού.

Συνεργασία με Άλλους Ειδικούς: Συνεργασία με ειδικούς όπως λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς ή ψυχοθεραπευτές που υποστηρίζουν το παιδί για την καλύτερη γενίκευση των στόχων όπου θέτουν όλα τα μέρη καθώς και για καλύτερη κατανοήση των αναγκών του κάθε παιδιού.

Ενημέρωση και Εκπαίδευση: Συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση του εκπαιδευτικού σχετικά με τις νέες πρακτικές και προσεγγίσεις για τη διδασκαλία παιδιών με αυτισμό. Επιπλέον μπορεί να βοηθούσε και μια εποπτεία.

Κάθε παιδί με αυτισμό είναι μοναδικό και μπορεί να απαιτεί διαφορετικές προσεγγίσεις. Προσαρμόστε την συμπεριφορά σας ανάλογα. Εσείς οι ίδιοι θα πάρετε ευχαρίστηση από τον ρόλο σας!

Καλή συνέχεια!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

Πως προετοιμάζω το παιδί μου για την επαναφοίτηση Νηπιαγωγείου; Πως μπορώ να το ανακοινώσω;