Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως τοποθετώ τα όρια στα παιδιά και στην ενήλικη ζωή μας;

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Γειά σε όλους, ελπίζω να είστε καλά!!

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για το πως μπορώ να τοποθετήσουμε όρια στα παιδιά αλλά και εμείς σαν ενήλικες στη ζωή μας. Θα ξαναπώ, πολλάκις πως είμαστε εμείς το παράδειγμα για τα παιδιά μας. Θυμηθείτε πως τα όρια προσφέρουν ασφάλεια στα παιδιά και στους ενήλικες και χρειάζονται για την σωματική και ψυχική υγεία.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με την τοποθέτηση ορίων στα παιδιά

Η τοποθέτηση όριων στα παιδιά είναι σημαντική για την υγιή ανάπτυξή τους και τη δημιουργία ισορροπημένων σχέσεων. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, τα όρια και ο τρόπος με τον οποίο τα θέτετε μπορεί να διαφέρει, αλλά κάποιες γενικές αρχές περιλαμβάνουν:

  1. Σαφής επικοινωνία: Εξηγήστε στα παιδιά σας τις αναμενόμενες συμπεριφορές και τις συνέπειες όταν τα όρια παραβιάζονται. Χρησιμοποιήστε απλή και κατανοητή γλώσσα.

  2. Συνέπεια: Εφαρμόστε τα όρια συνεπώς, ώστε τα παιδιά να μπορούν να κατανοήσουν τι αναμένεται από αυτά κάθε φορά.

  3. Είστε υπομονετικοί: Η εφαρμογή των όριων μπορεί να απαιτεί υπομονή και επανάληψη. Είναι σημαντικό να παραμένετε σταθεροί και υπομονετικοί. Μην τα παρατάτε. Χρειάζεται επανάληψη και είναι οκ αυτό.

  4. Δείξτε αγάπη και σεβασμό: Οι περιορισμοί και τα όρια πρέπει να εφαρμόζονται με σεβασμό και αγάπη προς το παιδί. Αυτό διατηρεί μια θετική σχέση και ενισχύει την εμπιστοσύνη.

Θυμηθείτε ότι η τοποθέτηση όριων στα παιδιά είναι μια συνεχής διαδικασία που αλλάζει καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και αναπτύσσονται. Επίσης, είναι σημαντικό να λαμβάνετε υπόψη την προσωπικότητα και τις ανάγκες του κάθε παιδιού κατά την εφαρμογή των όριων.

Ας συνεχίσουμε την τοποθέτηση των ορίων στην ενήλικη ζωή.

Τοποθετώντας όρια είναι σημαντικό για τη διατήρηση υγιών σχέσεων και την προστασία του εαυτού σας. Αναλόγως του περιβάλλοντος και των σχέσεων σας, τα όρια μπορούν να είναι φυσικά, ψυχολογικά, ή συναισθηματικά. Ορισμένοι τρόποι για τοποθέτηση όριων περιλαμβάνουν:

  1. Αναγνωρίζοντας τις ανάγκες σας: Καθορίστε ποια είναι τα όρια σας βασισμένα στις ανάγκες και τις αξίες σας.

  2. Εκφράζοντας τα σαφώς: Μιλήστε ανοιχτά και ειλικρινά για τα όριά σας με τους άλλους, χωρίς να φοβάστε να διατυπώσετε τα συναισθήματά σας.

  3. Τηρώντας τα συνεπώς: Μόλις θέσετε ένα όριο, είναι σημαντικό να το τηρείτε. Αν ένας άλλος παραβιάζει το όριο σας, θα πρέπει να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας.

  4. Αποφεύγοντας την ενοχή: Θυμηθείτε ότι η τοποθέτηση όριων είναι σημαντική για την ευημερία σας και δεν πρέπει να νιώθετε ένοχοι γι' αυτό.

  5. Είναι ευέλικτοι: Ορισμένες φορές οι καταστάσεις μπορεί να αλλάξουν και να απαιτούν να προσαρμόσετε τα όριά σας. Είναι σημαντικό να είστε ευέλικτοι και να επανεξετάζετε τα όριά σας ανάλογα με τις νέες συνθήκες.

Τα όρια βοηθούν σε πολλούς τομείς της ζωής, από την ατομική ευημερία έως τις διαπροσωπικές σχέσεις. Ορισμένοι τρόποι με τους οποίους τα όρια βοηθούν περιλαμβάνουν:

  1. Προστασία του Εαυτού: Τα όρια σας σάς βοηθούν να προστατεύσετε τον εαυτό σας από αρνητικές επιπτώσεις, όπως η εκμετάλλευση, η εξάντληση και η κατάχρηση.

  2. Διατήρηση Ευημερίας: Θέτοντας όρια, μπορείτε να διατηρήσετε μια ισορροπημένη και υγιή ζωή, προσαρμόζοντας τις ανάγκες και τα όρια σας σε σχέση με τους άλλους.

  3. Ενίσχυση Αυτοσεβασμού: Η τοποθέτηση όριων σάς βοηθά να αναγνωρίσετε την αξία σας και να δείξετε σεβασμό προς τον εαυτό σας.

  4. Ενίσχυση Διαπροσωπικών Σχέσεων: Τα όρια σας μπορούν να βοηθήσουν στη δημιουργία υγιών και σεβαστών σχέσεων, καθώς καθιστούν σαφές τι αναμένετε από τους άλλους και τι δεν είστε πρόθυμοι να αποδεχθείτε.

  5. Ενίσχυση Αυτοπεποίθησης: Η τήρηση των ορίων σας βοηθά να αναπτύξετε αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, καθώς αναλαμβάνετε τον έλεγχο της δικής σας ζωής και σχέσεων.

Τελειώνοντας θέλω να τονίσω πως τα όρια που θέτουμε σαν ενήλικες έχει σαφής σχέση με το αν δεχτήκαμε όρια στην παιδική ηλικία.
Αν δεν μάθαμε με όρια στην παιδική μας ηλικία, δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε όρια στην ενήλικη ζωή.
Είναι μια συνδεδεμένη αλυσίδα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου