Η σωστή ενημέρωση της τάξης όταν υπάρχει μαθητής/τρια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) είναι καθοριστικής σημασίας για τη δημιουργία ενός ενσυναίσθητου, αποδεκτικού και συμπεριληπτικού κλίματος.
Ακολουθούν οδηγίες και προτάσεις για να γίνει αυτό με σεβασμό, σαφήνεια και παιδαγωγική ευαισθησία:
1. Πριν την ενημέρωση – Προετοιμασία
-
Ζήτα άδεια από τον γονέα/κηδεμόνα και, αν είναι κατάλληλο, από τον ίδιο τον μαθητή.
-
Συνεργάσου με ειδικό παιδαγωγό, ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό του σχολείου (ή ΚΕΔΑΣΥ).
-
Προσαρμόζεις τη συζήτηση ανάλογα με την ηλικία της τάξης και τις ανάγκες του μαθητή.
2. Τι να περιλαμβάνει η ενημέρωση
-
Γενική προσέγγιση της διαφορετικότητας:
Όλοι οι άνθρωποι μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο. Κάποιοι μπορεί να δυσκολεύονται λίγο παραπάνω στα μαθήματα, στην επικοινωνία ή στη συμπεριφορά, και αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό.»
-
Αναφορά στη συγκεκριμένη δυσκολία (χωρίς ταμπέλες):
«Ο συμμαθητής μας μπορεί να χρειάζεται λίγο περισσότερο χρόνο ή διαφορετικό τρόπο για να μάθει. Δεν είναι λιγότερο ικανός, απλά έχει άλλες ανάγκες.»
-
Προώθηση αποδοχής και βοήθειας:
«Είναι σημαντικό να είμαστε όλοι μαζί ομάδα και να βοηθάμε όταν χρειάζεται. Η καλοσύνη, η υπομονή και η συνεργασία μας κάνουν καλύτερους φίλους και συμμαθητές.»
-
Παραδείγματα:
Χρησιμοποίησε παραδείγματα (με βιβλία, κόμικς, μικρά βίντεο ή παιχνίδια ρόλων) για να εξηγήσεις έννοιες όπως αυτισμός, ΔΕΠΥ, μαθησιακές δυσκολίες κ.ά.
3. Πώς να το πεις – Γλώσσα & Τόνος
-
Απλή και θετική γλώσσα.
-
Όχι ιατρικοποίηση («έχει αυτισμό», όχι «πάσχει από...»).
-
Όχι στιγματισμός ή λύπηση.
-
Δείξε εμπιστοσύνη στους μαθητές ότι μπορούν να καταλάβουν.
4.Μετά την ενημέρωση
-
Ενθάρρυνε ερωτήσεις (πάντα με σεβασμό).
-
Αν δεις σημάδια αποκλεισμού ή περιέργειας, αντιμετώπισέ τα άμεσα και διακριτικά.
-
Καλλιέργησε ενσυναίσθηση μέσα από συνεχιζόμενα προγράμματα, δράσεις, θεατρικά, project, βιβλία.
📘 Ένα παράδειγμα φράσης για μικρά παιδιά:
«Ο φίλος μας χρειάζεται λίγο παραπάνω βοήθεια για να συγκεντρώνεται. Γι’ αυτό εμείς του δίνουμε λίγο χώρο, του μιλάμε ήρεμα, και του δείχνουμε πως είμαστε φίλοι του.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου