Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
Στο γυμνάσιο, οι μαθητές βρίσκονται σε μια μεταβατική ηλικία (συνήθως 12–15 ετών), όπου αρχίζουν να διεκδικούν περισσότερη αυτονομία, αλλά ταυτόχρονα χρειάζονται σαφή πλαίσια και καθοδήγηση. Για να ακολουθήσει ένας μαθητής τους κανόνες στο γυμνάσιο, είναι σημαντικό να ενισχύσουμε τόσο την κατανόηση της σημασίας των κανόνων όσο και την εσωτερική του πειθαρχία.
✅ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ για το πώς μπορεί να ακολουθήσει κανόνες στο γυμνάσιο:
1. Κατανόηση των κανόνων και του σκοπού τους
-
Συζήτηση για το “γιατί υπάρχουν οι κανόνες” – όχι ως “απαγορεύσεις”, αλλά ως τρόποι να λειτουργεί σωστά μια κοινότητα.
-
Παρουσίαση με παραδείγματα από την καθημερινότητα (π.χ. “Αν όλοι μιλούσαμε ταυτόχρονα, θα μπορούσαμε να μάθουμε;”).
2. Ανάληψη ευθύνης
-
Ενθάρρυνση του μαθητή να αναγνωρίζει τις συνέπειες της συμπεριφοράς του.
-
Ενίσχυση αυτοκριτικής σκέψης με ερωτήσεις όπως:
➤ “Πώς ένιωσαν οι άλλοι όταν έκανα αυτό;”
➤ “Τι θα μπορούσα να κάνω διαφορετικά;”
3. Καθορισμός προσωπικών στόχων
-
Ο μαθητής μπορεί να θέσει μικρούς, προσωπικούς στόχους, όπως:
✔ Να μην αργώ στο μάθημα
✔ Να σηκώνω το χέρι για να μιλήσω
✔ Να ολοκληρώνω τις εργασίες στην ώρα τους
4. Συμμετοχή στη διαμόρφωση των κανόνων
-
Αν επιτρέπεται, εμπλοκή των μαθητών στη δημιουργία κανόνων τάξης. Όταν οι μαθητές νιώθουν ότι έχουν λόγο, σέβονται περισσότερο τους κανόνες.
5. Καθημερινή υπενθύμιση με θετικό τρόπο
Π.χ. πίνακας τάξης με θετικά μηνύματα:
✔ “Σέβομαι τον χώρο και τους ανθρώπους”
✔ “Συνεργάζομαι με την ομάδα μου”
6. Υποστήριξη από εκπαιδευτικούς και γονείς
-
Συστηματική συνεργασία σχολείου-οικογένειας.
-
Ξεκάθαρη και κοινή στάση απέναντι σε παραβάσεις κανόνων.
7. Μοντέλο σωστής συμπεριφοράς
-
Ο ίδιος ο εκπαιδευτικός ή οι μεγαλύτεροι μαθητές λειτουργούν ως πρότυπα.
-
Δείξε σεβασμό και συνέπεια, και ο μαθητής θα το μιμηθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου