Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Aυτοσχέδιο επιτραπέζιο για φωνολογική επίγνωση

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα και καλό Φθινόπωρο να έχουμε, σήμερα επιστρέφω με ένα αυτοσχέδιο επιτραπέζιο για τη φωνολογική επίγνωση.

Τι είναι όμως η φωνολογική επίγνωση;


Η φωνολογική επίγνωση είναι η ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει  ήχους-γράμματα φθόγγους που αποτελείται μια λέξη, τόσο προφορικά όσο και γραπτά.

Αυτοσχέδιο επιτραπέζιο για τη φωνολογική επίγνωση

ΠΑ

ΤΑ

ΚΕ

ΛΑ

ΣΑ

ΛΟ

ΧΑ

ΦΕ

ΚΕΡΔΙΣΕΣ ΑΥΤΟΚΟΛΛΗΤΟ

ΒΟ

ΓΙ

ΨΙ

ΣΥΝΕΧΙΣΕ

ΜΗ

ΝΟ

ΞΙ

ΖΑ

ΡΑ

ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕΤΑ;;

ΣΗ

ΚΟ

ΡΕ

ΧΟ

ΤΕΛΟΣ

 Πως παίζουμε;

Άτομα: Από 2 και άνω

Hλικίες που απευθύνεται:  Στην πρώτη σχολική ηλικία. (Α-Β Δημοτικού)

Υλικά που χρειάζεστε: Ζάρι και πιόνια (Εάν δεν έχουμε πιόνια, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ξυλάκια, τουβλάκια και ότι άλλο θέλουμε!)

Κανόνες παιχνιδιού: Ρίχνουμε το ζάρι και ανάλογα με το αριθμό που θα φέρουμε διαβάζουμε τη συλλαβή. Επιπρόσθετα μπορούμε να το παίξουμε και με διαφορετικό τρόπο, όπου το παιδί ανάλογα με τη συλλαβή που θα φέρει θα πει μια λέξη που αρχίζει ή τελειώνει από αυτήν.
Καθ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού ενθαρρύνουμε το παιδί ότι μπορεί να τα καταφέρει! 

Άλλες δραστηριότητες που μπορούμε να αναπτύξουμε τη φωνολογική επίγνωση

Εκτός από το επιτραπέζιο, υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες που μπορούν να αναπτύξουν την φωνολογική επίγνωση.

Σε παλιότερο άρθρο είχαμε αναπτύξει τις εξής μεθόδους:

    • Παλαμάκια. Πείτε στο παιδί μια λέξη και πείτε του να σας βρει πόσες συλλαβές έχει. Ξεκινάμε με δισύλλαβες λέξεις και στη συνέχεια αυξάνουμε το επίπεδο συλλαβών.
    • Ξεφυλλίστε μαζί με το παιδί σας βιβλία και περιοδικά ώστε να έρθει σε επαφή με γράμματα και λέξεις.
    • Ακούστε παιδικά τραγούδια μαζί με τα παιδιά και πείτε του ποιηματάκια. Έρευνες, έχουν δείξει ότι τα παιδιά που από την ηλικία των 3 ετών ακούν παιδικά τραγούδια,  έχουν καλύτερες επιδόσεις στη  φωνολογική επίγνωση και μια πιο επιτυχημένη εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης.
    • Κυνήγι χαμένου θησαυρού. Κρύψετε γράμματα μέσα στο σπίτι και πείτε στο παιδί  αρχικά να τα ανακαλύψει και στη συνέχεια να σας τα γράψει με ένα χρωματιστό μαρκαδόρο σε έναν ασπροπίνακα ή σε μεγάλες κόλλες Α4 με διαφορετικούς μαρκαδόρους. 
    • Δώστε στο παιδί να πλάθει με την πλαστελίνη γράμματα, και σε ένα επόμενο στάδιο βάλτε του να δημιουργήσει συλλαβές και ύστερα


      λέξη.
    Να θυμάστε πως μέσα από το παιχνίδι εμπεδώνονται  μαθησιακές δεξιότητες και θα πρέπει "εμείς οι σημαντικοί άλλοι" να μην βιαζόμαστε να τα καταφέρει το παιδί.  Να του δίνουμε χρόνο και χώρο.



    Σχόλια

    Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

    Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

      Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

    Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

    Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

    Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

      Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου