Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δεξιότητες ζωής για τα παιδιά: Είναι σημαντικές;

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, καλησπέρα ελπίζω να είστε όλοι καλά!!

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για τις δεξιότητες ζωής, όπου είναι απαραίτητες για όλα τα παιδιά. Πολλές φορές στεκόμαστε στις μαθησιακές και γνωστικές δεξιότητες ωστόσο ένα παιδί είναι σημαντικό να κατέχει και δεξιότητες ζωής καθώς μόνο έτσι θα μπορεί να γνωρίσει τον εαυτό του, να βάλει στόχους και να πετύχει τόσο στην προσωπική του όσο και στην επαγγελματική του ζωή. Ουσιαστικά αυτές οι δεξιότητες προετοιμάζουν το παιδί για την ενήλικη ζωή με σκοπό να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και τις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής με επιτυχία.

Ποιες είναι όμως αυτές οι δεξιότητες;

Μερικές από αυτές τις δεξιότητες περιλαμβάνουν:

  1. Επικοινωνία: Το να μπορεί ένα παιδί να επικοινωνεί αποτελεσματικά με άλλα παιδιά και ενήλικες είναι ουσιώδες για τις διαπροσωπικές του σχέσεις και την κοινωνική του επιτυχία.


  2. Αυτογνωσία: Η ικανότητα να αναγνωρίζει ένα παιδί τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανάγκες του είναι σημαντική για την προσωπική του ανάπτυξη και την αυτοπεποίθησή του.


  3. Διαχείριση συναισθημάτων: Το να μάθει ένα παιδί πώς να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του είναι βασικό για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ζωής.


  4. Κοινωνικές δεξιότητες: Η εκμάθηση πώς να συνεργάζεται, να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των άλλων είναι σημαντικά για την επιτυχή κοινωνική του προσαρμογή.


  5. Ανεξαρτησία και αυτονομία: Η διαχείριση των καθημερινών καθηκόντων, όπως η προσωπική φροντίδα και η οργάνωση του χρόνου, βοηθά ένα παιδί να αποκτήσει ανεξαρτησία και αυτονομία.


  6. Επίλυση προβλημάτων: Η ικανότητα να αναγνωρίζει προβλήματα και να επιδιώκει λύσεις με δημιουργικό τρόπο είναι ουσιώδης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ζωής.


  7. Κριτική σκέψη: Η ικανότητα να αξιολογεί και να αναλύει πληροφορίες και να καταλήγει σε συμπεράσματα βασιζόμενο στη λογική και την ανάλυση είναι σημαντική για τη λήψη σωστών αποφάσεων.

Πως μπορούν να αναπτυχθούν αυτές οι δεξιότητες όμως;

Αυτές οι δεξιότητες μπορούν να διδαχθούν και να αναπτυχθούν

  • Μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες
  • Καθοδήγηση από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

Ποια όμως παιχνίδια προωθούν αυτές τις δεξιότητες;
  • Παιχνίδια ρόλων: Τα παιχνίδια ρόλων περιλαμβάνουν συμβολικό παιχνίδι. Αυτά τα παιχνίδια ενθαρρύνουν την αυτονομία, την κριτική σκέψη και την κοινωνική αλληλεπίδραση.
  • Παιχνίδια με παζλ: Τα παζλ βοηθούν στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της αντοχής, καθώς τα παιδιά πρέπει να επιλύουν προβλήματα και να επιτυγχάνουν στόχους.
  • Επιτραπέζια παιχνίδια: Πολλά επιτραπέζια παιχνίδια απαιτούν στρατηγική σκέψη, συνεργασία και διαχείριση του χρόνου, όπως το Μονόπολι, Σκάκι, αγορές κα
  • Κατασκευαστικά παιχνίδια: Τα παιχνίδια κατασκευών, όπως τα Lego  βοηθούν στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της αυτονομίας και της επίλυσης προβλημάτων.

Αυτά τα παιχνίδια δεν μόνο παρέχουν διασκέδαση, αλλά και ενισχύουν διάφορες δεξιότητες ζωής που είναι σημαντικές για την επιτυχή ανάπτυξη του παιδιού.

Άρα από τα παραπάνω καταλήγουμε πως οι δεξιότητες ζωής είναι το ίδιο σημαντικές με τις μαθησιακές δεξιότητες και βοηθάνε τα παιδιά να μάθουν τον πραγματικό κόσμο στον οποίο ζούνε με υπευθυνότητα και ευημερία.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου