Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
Η παρατήρηση των μαθητών είναι ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία στη διδασκαλία και τη μαθησιακή διαδικασία, γιατί δίνει στον εκπαιδευτικό πολύτιμες πληροφορίες που δεν μπορούν πάντα να αποτυπωθούν μέσα από γραπτές ή προφορικές αξιολογήσεις. Παρακάτω αναφέρονται οι βασικοί λόγοι για τους οποίους είναι σημαντική:
1. Κατανόηση των αναγκών και δυνατοτήτων των μαθητών
Μέσα από την παρατήρηση, ο εκπαιδευτικός μπορεί να διαπιστώσει:
-
τον τρόπο με τον οποίο κάθε μαθητής μαθαίνει (οπτικά, ακουστικά, κιναισθητικά κ.ά.),
-
τις περιοχές όπου δυσκολεύεται,
-
τα ιδιαίτερα ταλέντα ή ενδιαφέροντά του.
2. Ανίχνευση συναισθηματικών και κοινωνικών παραγόντων
Η συμπεριφορά, οι εκφράσεις, οι αντιδράσεις και οι αλληλεπιδράσεις των μαθητών με τους συμμαθητές και τον δάσκαλο αποκαλύπτουν:
-
τη συναισθηματική τους κατάσταση,
-
το επίπεδο αυτοπεποίθησης,
-
τις κοινωνικές δεξιότητές τους,
-
πιθανές δυσκολίες προσαρμογής ή άγχους.
3. Πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση
Η παρατήρηση λειτουργεί συμπληρωματικά προς τις τυπικές μορφές αξιολόγησης.
Βοηθά τον εκπαιδευτικό να δει τη διαδικασία της μάθησης, όχι μόνο το τελικό αποτέλεσμα.
4. Σχεδιασμός στοχευμένων παρεμβάσεων
Με βάση τα δεδομένα της παρατήρησης, ο εκπαιδευτικός μπορεί να:
-
διαφοροποιήσει τη διδασκαλία,
-
ενισχύσει μαθητές που χρειάζονται υποστήριξη,
-
εμπλέξει πιο ενεργά όσους δείχνουν αδιαφορία,
-
οργανώσει ομαδικές δραστηριότητες που προάγουν τη συνεργασία.
5. Ανάπτυξη σχέσης εμπιστοσύνης
Όταν ο εκπαιδευτικός δείχνει ότι παρακολουθεί με προσοχή και ενδιαφέρον τους μαθητές του, εκείνοι αισθάνονται ότι αναγνωρίζονται και εκτιμώνται, κάτι που ενισχύει το κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας μέσα στην τάξη.
Άρα από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι η παρατήρηση είναι ένα σημαντικό εργαλείου του εκπαιδευτικού που μπορεί να ωφελήσει σε πολλά επίπεδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου